Kun je leven van de kunst?
Sander en Ulrike Foto: Jobat.be
Het is hun passie voor kunst die hen drijft. Maar kunnen ze van die passie ook hun broodwinning maken? Jobat vroeg het aan drie kunstenaars en stelde vast dat leven van je kunst een kunst op zich is.

1. Ulrike: internationale aandacht

Ulrike Bolenz herinnert zich nog hoe ze als jong meisje vaak zat te tekenen of te knutselen in de garage van haar vader die vol machines stond. “Ik vond het heerlijk om de wereld en de mensen rondom mij tot in de kleinste details te observeren en te tekenen. Zo heb ik op m’n 16 jaar helemaal op eigen initiatief een groot aantal koppen van oudere mannen die in ons dorp leefden, getekend. Hun karakter via enkele lijnen op papier zetten, deed ik met volle overgave. Tekenen was gewoon mijn manier van zijn.”

Toen ze 19 jaar was, werd Ulrike geselecteerd om les te volgen aan de Kasseler Kunstakademie. Daar heeft ze vooral geleerd dat het essentieel is dat je als kunstenaar op een betrokken manier naar de wereld kijkt. “De eerste jaren nadat ik afgestudeerd was, heb ik in twee woonwagens in een bos geleefd. Een diende als m’n woonst, de andere als m’n atelier. Ik schilderde toen vooral mensen en landschappen. Hoewel het niet evident was om financieel rond te komen, herinner ik me die periode toch als een tijd waarin ik me gelukkig voelde.”

Nu geniet Ulrike van de internationale aandacht die ze voor haar schilderijen en kunstinstallaties krijgt. Toch betekent deze erkenning niet dat ze niet langer als kunstenares moet blijven vechten om van haar kunst te kunnen leven. “De globalisering heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt. Je concurreert immers ook met kunstenaars van lageloonlanden zoals China. Maar je hoort me niet klagen. M’n grootste rijkdom bestaat erin dat ik de vrijheid heb om te doen wat ik wil en mezelf en m’n technieken telkens kan vernieuwen.”

2. Sander: werkt in digital media

Dat Sander een artistieke opleiding zou volgen, stond in de sterren geschreven. Als jonge kerel van zes was hij al – samen met z’n tweelingbroer – stripverhalen aan het tekenen. “Ik was vijftien toen ik bewust voor een kunstopleiding koos en naar Sint-Lukas in Brussel trok.” Of z’n studies hem voldoende op de realiteit van de arbeidsmarkt hebben voorbereid? “Het is vooral de school of life die me uitdaagt om de beste versie van mezelf te worden.”

Na z’n studies zette Sander de stap om z’n artistiek talent op de arbeidsmarkt te verzilveren. “De eerste jaren heb ik heel wat freelancewerk gedaan. Dat waren heel gevarieerde jobs, zoals een huisstijl ontwerpen, muurschilderingen creëren of graffiti aanbrengen op stadsmuren. In een creatieve job is het levensbelangrijk dat je jezelf kritisch blijft evalueren. Alleen zo kun je groeien.”

Vandaag werkt Sander bij 90/24 Sports, een digital-mediabedrijf met kantoor in Brussel dat focust op creatieve content en social media voor atleten en influencers. Daarnaast organiseert hij creative street art-workshops voor alle leeftijden. “Ik zie mezelf als een commercieel kunstenaar. De commerciële wetten zijn hard, maar dwingen je ook om te blijven vooruitgaan.” Sander vertelt hoe hij er tijdens z’n opleiding van droomde om kunstschilder te worden. Vandaag kijkt hij daar anders naar. “Schilderijen werkten vroeger voor een groot publiek. Maar in dit digitale tijdperk kun je mensen via andere media zoals het web en muurschilderingen veel beter bereiken.”

>

>

>