Belgische ontwerpster bindt strijd aan met bekend interieurbedrijf: ‘Ze hebben mijn ontwerp gestolen’
Het betwiste patroon duikt ook op bij een selectie artikels van Normann Copenhagen Foto: Normann Copenhagen

De Belgische illustratrice Lie Dirkx, die een tijdlang voor het bekende interieurbedrijf made.com werkte, klaagt nu aan dat haar voormalige werkgever en het Deense designmerk Normann Copenhagen plagiaat hebben gepleegd. Made.com ontkent en beweert dat het patroon al veel eerder werd ontworpen door hen.

Lie Dirkx postte op haar sociale media een opmerkelijke oproep aan haar volgers. Ze vraagt hen om haar verhaal massaal te delen en zo samen druk uit te oefenen op interieurbedrijf made.com en het Deense designmerk Normann Copenhagen, die een product op de markt brachten dat opvallend veel gelijkenissen vertoont met één van haar ontwerpen.

De Belgische illustratrice, die momenteel in Londen woont en werkt, hoopt dat de bedrijven zich hierdoor genoodzaakt zullen voelen om het product uit hun assortiment terug te trekken.

‘Hier zie je mijn patroon, dat ik in 2013 ontwierp, en enkele ontwerpen van made.com en Normann Copenhagen. Het komt mij behoorlijk bekend voor, toch? Ik wou dat ik kon melden dat dit het resultaat is van een boeiende samenwerking tussen mezelf en deze interieurbedrijven, maar dat is jammer genoeg niet het geval.’

Dirkx vertelt hoe ze in april als medewerkster aan de slag ging bij made.com, weliswaar niet als ontwerpster, waarna ze plots opmerkte dat één van haar ontwerpen de aandacht van het ontwerpteam hadden getrokken.

‘Ik kon bij het bedrijf aan de slag als medewerkster op de klantenservice en hoopte zo een job als ontwerpster in de wacht te kunnen slepen of eventueel een creatieve samenwerking met het bedrijf te kunnen opstarten. Na de positieve feedback van de designdirecteur op mijn introductiemail stuurde ik haar enkele ontwerpen toe, waaronder ook dit patroon. Enkele weken gingen voorbij zonder reactie, tot ik mijn ontwerp toevallig op de ontwerptafel van een designer zag liggen. Toen ik het bedrijf hiermee confronteerde, deden ze het hele voorval als toeval af en probeerden ze me te sussen door me een andere ontwerpopdracht aan te bieden. Ik was bereid hierop in te gaan omdat ik ervan uit ging dat ze hun verdere plannen met mijn oorspronkelijke ontwerp nu wel zouden staken, tot ik merkte dat ze dit niet van plan waren.’

‘In september brachten ze het ontwerp uiteindelijk uit als geschenkpapier voor hun nieuwe geschenklijn, bestaande uit meer dan zeventig verschillende producten, waardoor het patroon een groot onderdeel van hun nieuwe merkidentiteit wordt. Toen diende ik ook mijn ontslag in.’

Later ontdekt Dirkx dat ook Normann Copenhagen hetzelfde design gebruikt. ‘De reacties van de beide bedrijven waren exact hetzelfde. Beiden beweren nu dat dit type patroon extreem populair is in de designwereld, waardoor de gelijkenis puur toevallig ontstaan is en mijn patroon helemaal niet origineel is.’

’Overweeg gerechtelijke stappen’

Dirkx weigert zich hier echter bij neer te leggen en de ‘beledigende’ communicatie van de bedrijven heeft haar motivatie om terug te vechten enkel aangesterkt.

‘Hoewel ik er niet van hou om commotie te zaaien op sociale media en ik dit liever zou oplossen met de betrokken partijen zelf, zie ik geen andere optie dan mijn verhaal publiekelijk te delen. Ik wil dat er een bewustwording gecreëerd wordt rond de diefstal van ontwerpen. Ik stond, en ik sta er nog steeds, versteld van dat gerespecteerde designbedrijven die zichzelf als origineel en eerlijk profileren zoiets doen.’

Haar post werd ondertussen al meer dan honderd keer gedeeld. De bedrijven in kwestie hebben nog geen contact opgenomen met de illustratrice. Dat heeft Dirkx telefonisch aan onze redactie bevestigd.

‘Ik geloof in de kracht van sociale media’, aldus de illustratrice. ‘Ik hoop echt dat deze actie iets teweegbrengt. In het verleden hebben ontwerpers via deze weg al eerder succesverhalen geboekt, er is dus wel een kans op slagen. Ondertussen overweeg ik toch steeds meer om gerechtelijke stappen te ondernemen, maar ik hoop dat het niet nodig zal blijken. Misschien nemen ze mij hierna eindelijk wel ernstig.’

Made.com heeft intussen wel officieel gereageerd en laat ons weten dat het patroon in mei 2017 door een van hun ontwerpers werd getekend met computersoftware die dat tijdstip ook heeft bijgehouden. 'De inspiratie voor het patroon was een vereenvoudigde terrazo, momenteel een erg populaire trend', luidt het. Volgens hen heeft Dirkx haar ontwerp pas in juli aan hen getoond, weken nadat het oorspronkelijke patroon van hun eigen ontwerpster werd afgewerkt.