Proximus bereid systeem huur telefoon te herbekijken
Foto: BELGA

Telecombedrijf Proximus zou toch bereid zijn het systeem van de huur voor telefoontoestellen te herbekijken. Dat vernam De Standaard via het kabinet van minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD).

Klanten die een telefoontoestel huren bij Proximus blijven daarvoor betalen. Daardoor betalen gebruikers uiteindelijk veel meer dan het toestel waard is. Een eenvoudig telefoontje naar Proximus volstaat om de huur op te zeggen en in de meeste gevallen het toestel te mogen houden. Maar veel consumenten weten dat niet en Proximus verwittigt de klant daar ook niet over.

Proximus benadrukte aanvankelijk dat het de bedrijfspolitiek niet zou veranderen, maar lijkt nu toch aan een oplossing te werken. ‘Ik heb vernomen dat men binnen Proximus bezig is een groep samen te brengen die nadenkt over hoe het bedrijf dit probleem kan oplossen en ik kan Proximus alleen maar aanzetten om dat ook te doen’, aldus minister De Croo op Villa Politica.

De Croo bevestigde dat zijn kabinet contact heeft gehad met Proximus en dat het bedrijf daarom nu een oplossing zoekt. ‘Dat lijkt me gepast.’

Telefoonlijn

Hoe het telecombedrijf het zal regelen, is voorlopig nog niet duidelijk. Er is sprake van een speciaal telefoonnummer voor klanten die een telefoontoestel huren. Via dat nummer zouden ze de huurbetaling onmiddellijk kunnen stoppen zonder een boete te moeten betalen. Maar Proximus heeft 150.000 klanten die een toestel huren. Als die allemaal op hetzelfde ogenblik naar dat nummer bellen, wordt het ook een probleem.

‘Na wat er gebeurd is, moet er nu een duidelijke geste komen om te tonen dat Proximus zich vergist heeft’, benadrukte De Croo. ‘Ik laat het aan hen over om met iets te komen en daarna zien we wel.’ Of dat ‘iets’ geld is, liet hij in het midden.