Heeft u soms het gevoel dat de treinen minder stipt rijden dan de NMBS en Infrabel aangeven? Dat kan kloppen, stellen reizigersorganisaties die zelf cijfers hebben verzameld. Infrabel begrijpt de kritiek niet.

De officiële stiptheidscijfers van de NMBS zijn te globaal, en ze komen niet overeen met de ervaring van de reizigers. Dat vinden TreinTramBus, Test-Aankoop, Navetteurs.be en Inter-Environnement Wallonie. Dat berichtte De Morgen eerder.

De afgelopen twaalf maanden hebben de organisaties zelf stiptheidscijfers gepubliceerd die gebaseerd zijn op vertragingsattesten van de spoorgroep. ‘Die zijn veel gedetailleerder’, klinkt het. ‘De reiziger kan alle gegevens raadplegen van de treinen waarmee hij of zij reist op een aantal veelgebruikte routes.’

Dat is volgens woordvoerder Kees Smilde meteen het grote verschil met de officiële cijfers. Waar de NMBS stiptheidscijfers over lange verbindingen geeft, hebben zij kortere trajecten genomen. Zo lag het officiële stiptheidscijfer in september op de lijn Oostende-Eupen op 80,1 procent, terwijl dezelfde treinen tussen Gent en Brussel-Centraal met 66,34 procent veel minder stipt zijn. De treinen kunnen hun vertraging bijvoorbeeld verder op hun lijn inhalen.

Een exacte vergelijking tussen de cijfers is niet mogelijk, geeft de woordvoerder toe. ‘Maar wij denken dat onze metingen dichter bij het gevoel van de pendelaar liggen.’

Oorzaken

De verenigingen vinden dat de stiptheid tijdens de spitsuren onvoldoende is. Tot de belangrijkste oorzaken van vertragingen horen vooral problemen in verband met de signalisatie (20,5 procent), overwegen (17,3 procent), spoorlopers (16,3 procent), materieel (11,2 procent) of wissels (6,2 procent).

‘Het gebrek aan onderhoud van verouderde infrastructuur op veel locaties in het netwerk leidt tot storingen, soms significant, die bijdragen aan de slechte stiptheid. Ook problemen met het materieel komen nog steeds te vaak voor’, aldus de organisaties.

TreinTramBus en Navetteurs.be vragen ‘een transparantere, gedetailleerdere en snellere publicatie van de stiptheidscijfers’. Een kijk vanuit de reiziger, met een focus op de spitsuren moet het doel zijn, klinkt het.

Infrabel: ‘Enige juiste cijfers’

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel begrijpt de kritiek van reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be niet goed. ‘Onze meetmethode is wetenschappelijk vastgelegd en levert de enige, juiste stiptheidscijfers op’, zegt woordvoerder Thomas Baeken. Dat Infrabel enkel de globale stiptheidscijfers communiceert, is volgens hem bovendien niet juist. Zo worden bijvoorbeeld ook cijfers op de lijn tussen Oostende en Brussel gegeven, onderverdeeld in ochtendspits, avondspits, weekends en daluren.

De woordvoerder raadt daarom iedereen aan die een beter beeld wil krijgen van de vertragingen om de maandelijkse rapporten op de website van Infrabel te raadplegen.