‘Terry Richardson is lang geen alleenstaand geval’
Foto: photonews

Het Britse topmodel Edie Campbell hoopt dat #metoo ook voor een kantelpunt zorgt in de modewereld, waar vaak al te laks wordt omgegaan met grenzen van wat seksueel aanvaardbaar is. ‘Als model leveren we ons lichaam en gezicht over aan anderen, maar het betekent niet “dat we erom vragen”, schrijft ze in een open brief die werd gepubliceerd op Women’s Wear Daily.

Campbell klaagt in haar open brief aan dat Terry Richardson lang geen alleenstaand geval is. De bekende modefotograaf werd de voorbije jaren al meermaals beschuldigd van seksuele intimidatie, maar pas na de hele Weinstein-affaire besloot Condé Nast, uitgeverij van Vogue en Glamour, om niet langer met hem samen te werken.

‘De mediaberichtgeving heeft zich frustrerend genoeg enkel beperkt tot Richardson, en vermeed de complexe waarheid dat er veel meer verhalen zijn’, schrijft het 27-jarige Britse model. Niet alleen fotografen, maar ook stilisten, castingdirecteurs, art directors, agenten, en soms modellen zelf, hebben te veel macht waardoor ze wegraken met ongepast gedrag. ‘Mannen én vrouwen’, benadrukt Campbell.

Ze verwijst in haar open brief naar het model Cameron Russell, die op haar Instagram-pagina getuigenissen verzamelt. Onder hen ook opmerkelijk veel verhalen van mannen. ‘Ik begrijp dat het gesprek over seksueel misbruik vooral focust op de vrouwelijke slachtoffers als je de statistieken bekijkt. Maar als je inzoomt op de mode-industrie, treft seksueel misbruik ongeveer evenveel mannen als vrouwen.’

‘Onze passiviteit maakt ons medeplichtig’

Campbell, die overigens benadrukt zelf geen slachtoffer te zijn van seksueel misbruik, klaagt aan dat de modewereld opereert in een cultuur waar misbruik schijnt bij te horen, in al zijn manifestatie.

‘Dit kan gaan over de constante vernedering van modellen, het kleineren van assistenten, machtsspelletjes. We zijn dit gaan beschouwen als onderdeel van de job. Niet iedereen is hier actief bij betrokken, maar telkens wanneer we wegkijken, houdt ons zwijgen deze cultuur in stand. Onze passiviteit maakt ons medeplichtig.’

Het Britse topmodel probeert ook een verklaring te zoeken waarom dit in de modewereld zo vaak gebruikt. Een van de redenen volgens haar is de niet bestaande opdeling tussen privé en werk. ‘Collega’s worden vrienden en dan wordt het moeilijk om ongepast gedrag op de werkplaats te definiëren.’

Daarnaast noemt ze ook de creatieve vrijheid van de kunstenaar als een probleem. ‘Er moeten limieten zijn, gezien de mogelijke menselijke tol. Het werk mag nooit belangrijker worden dan de mensen die erbij worden betrokken.’

‘Als model leveren we ons lichaam en gezicht over aan de fotograaf, stilist, kapper en visagist. We doen even afstand van onszelf, dat hoort nu eenmaal bij de job. Maar het betekent niet “dat we erom vragen”’, schrijft Campbell, die aanstipt dat het machtsonevenwicht vaak ‘enorm’ is. ‘Ons succes en onze financiële zekerheid hangen af van diegenen die zeggen wat we moeten doen.’

Campbell pleit er dan ook voor om #metoo aan te grijpen om gesprekken op te starten over welke werkpraktijken aanvaardbaar zijn en welke niet. ‘De modewereld is enorm gesloten, maar het is tijd dat we onszelf gaan reguleren.’

 

THE UGLY BUSINESS An open letter, by me, now on @wwd Link ???

A post shared by Edie Campbell (@ediebcampbell) on