Betaalt u nog iedere maand huur voor vaste telefoon van Proximus?
Foto: BELGA

Maandelijks huur betalen voor een verouderd vast telefoontoestel dat afgeschreven en dus waardeloos is. Dat klinkt absurd maar toch zijn er nog veel mensen die het, vaak zonder het te beseffen, doen. Vooral ouderen. ‘Wij kunnen toch moeilijk onze klanten beginnen opbellen om te vragen of ze de huur niet willen stopzetten. Het staat klaar en duidelijk op hun factuur’, zegt Jan Margot van Proximus.

Bij De Inspecteur op Radio 2 deed Sven Pichal woensdagochtend een opmerkelijk verhaal over het telefoontoestel van de mama van Showbizz Bart. Al jaren huurt zij haar toestel bij Proximus voor 42,6 euro per jaar, terwijl je tegenwoordig al een eenvoudige vaste telefoon koopt voor 20 euro. Bij elektroketens kost een set van twee draadloze telefoons 38,99 euro. Voor een duurdere versie betaal je 79 euro.

En toch huren veel klanten nog altijd een telefoon, vaak zonder het te beseffen. Over hoeveel abonnees het gaat, is niet bekend. Proximus wil daar niet over communiceren. ‘Het zijn er niet zo veel’, zegt Jan Margot.

Het is iets wat dateert uit de periode van de RTT, toen er nog geen concurrentie was en iedereen die een telefoon in huis wilde, bij hen een toestel moest huren. In 1988 werd de markt opengegooid en kon je een toestel huren of zelf kopen. ‘Klanten kunnen dat zelf kiezen. Voor de eenvoudigste toestellen bedraagt die huur momenteel 2,40 euro per maand. Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn en dus staat die huurprijs duidelijk op de factuur die de klanten krijgen. In die huur zit ook de service. Wie bij ons een telefoon huurt en het toestel gaat stuk, krijgt gratis een nieuw’, zegt Margot.

Klantendienst kan contract direct stopzetten

Hij wijst er ook op dat mensen die dat willen, de huur met een simpel telefoontje aan de klantendienst kunnen opzeggen.

Showbizz Bart deed dat toen hij voor zijn moeder een nieuw draadloos toestel kocht. ‘Toen ik het toestel opzegde, kreeg ik op de klantendienst te horen dat we het niet moesten inleveren omdat het te verouderd was. We mochten het met andere woorden gratis houden omdat het afgeschreven en waardeloos was. Wij betaalden dus elke maand 3,55 euro voor een waardeloos toestel’, klinkt het.

Jan Margot vindt niet dat het aan Proximus is om klanten op te bellen en te vragen of ze hun huurtelefoon niet willen opzeggen, en te melden dat ze er beter eentje kopen. ‘Af en toe, als we klanten telefonisch bevragen over hun tevredenheid of over hun factuur, stellen we die vraag wel. Maar vaak merken we dat klanten het liever laten zoals het is’, zegt hij.

‘Andere klanten kopen zelf een telefoon maar vergeten hun huur op te zeggen. Dus blijven ze elke maand huur betalen. Maar dat kunnen wij natuurlijk niet weten’, klinkt het.

Op de vraag of het niet sympathieker zou zijn als Proximus klanten vooral oudere klanten die niet zo beslagen zijn in dit soort zaken  zelf zou opbellen, antwoordde Margot: ‘Wij zijn geen bedrijf dat sympathiek wil zijn, wij zijn er om onze klanten tevreden te stellen door een goede service te geven en bijvoorbeeld hun toestel te vervangen als het stuk gaat.’

Proximus verontschuldigt zich woensdagavond voor die 'wat ongelukkig gekozen uitspraak'. 'Veel belangrijker voor ons dan te zeggen dat we sympathiek zijn, is dit gewoon te tonen. En dat doen onze mensen elke dag opnieuw', verzekert het bedrijf in een mededeling.

Test-Aankoop: 'Huur vragen tot aankoopprijs is betaald'

Test-Aankoop is het absoluut niet eens met de manier van handelen van Proximus. De consumentenorganisatie krijgt geregeld klachten over de telefoonoperator die ze consumentonvriendelijk noemt.

‘Een operator zou maar huur mogen vragen tot wanneer de aankoop- of verkoopwaarde van het toestel is terugbetaald. Dat geldt niet alleen voor vaste telefoons, maar ook voor decoders van Telenet bijvoorbeeld. Als je de rekening maakt, betaal je nu vaak een veelvoud van de aankoopprijs aan huur. Dat is slapend geld verdienen ten nadele van klanten die het vaak zelf niet beseffen’, zegt Simon November.

Wie nog een vaste telefoonlijn heeft, kijkt best zijn factuur even na om te zien of hij een telefoon huurt. De maandelijkse huurprijs staat duidelijk vermeld op de factuur. Is dat het geval, kijk dan even na of zelf een toestel kopen niet veel voordeliger is. Het antwoord is meestal ja.

In de telefoonwinkel van Proximus zelf staat de Twist 392 momenteel in promotie en schaf je voor maar 49 euro aan. De Twist Maestro 2032 kost 59,99 euro, de Twist 454 duo (twee draadloze toestellen) 74,99 euro. Dat kost je minder dan twee jaar een toestel huren.