West-Vlaamse zoektocht naar ingenieurs
Foto: Jobat.be
Stas is een Belgische fabrikant van kippers en zelflossers, met de focus op de landbouw-, bouw- en recyclagesector. Naast de hoofdzetel in Waregem beschikt Stas nog over productie-eenheden in Doornik, Duitsland en Roemenië. Niet alle profielen raken vlot ingevuld, en niet verwonderlijk vallen ook ingenieurs hieronder. We zochten er twee op, beiden aan het werk in West-Vlaanderen.

Er worden nogal wat nieuwe medewerkers gezocht bij Stas, met hoofdkantoor aan de Flanders Fieldweg in Waregem. Met een werkloosheidsgraad die in West-Vlaanderen een stuk lager ligt dan in de meeste andere regio’s in Vlaanderen, is het vaak geen makkelijke taak om die te vinden.

Ingenieurs en aankopers zijn de belangrijkste knelpuntjobs bij Stas, maar ook voor lassers en magazijniers liggen er volop kansen. Jobat sprak met een automation engineer en een product engineer, die in West-Vlaanderen aan de slag zijn.

Handen vuil maken

Met een diploma industrieel ingenieur elektromechanica kon Jens Haelters (26) vrijwel meteen bij Stas aan de slag als automatisatie-ingenieur. “Ik heb niet lang moeten zoeken naar een job. Ik woon hier op een boogscheut vandaan en ik kende het bedrijf, dus mijn keuze was vlug gemaakt”, stelt hij. Het boeiende is, volgens hem, de variatie in de job. “Geen dag is dezelfde.” Wat de jobinhoud betreft: Jens is verantwoordelijk voor zowel de opstart, de upgrading als de werking van productiemachines. “De ene dag werk ik als mecanicien, de volgende dag ben ik bezig met elektriciteit, nadien ligt de focus op programmeren of word ik ingeschakeld bij de depannage van een machine.”

Jens werkt ondertussen veertien maanden bij Stas, en zijn verwachtingen werden naar eigen zeggen helemaal ingevuld. Dat komt ook omdat Jens het fijn vindt om met zijn neus op de machines te zitten. Zijn job is, naar eigen zeggen, heel praktisch en oplossingsgericht. “Ik heb dan wel een eigen bureau, maar door af en toe mijn handen nog eens vuil te maken, behoud ik het contact met de praktijk”, vertelt hij. “Bovendien zijn er genoeg opportuniteiten om me verder te bekwamen. Zo stond er onder meer al een opleiding ‘tekenen van elektrische schema’s’ op het programma. Ik vind het nu nog niet zo belangrijk om een carrièrepad uit te stippelen. Tot op heden haal ik meer dan genoeg voldoening uit mijn werk.”

Techniek en economie

Het cv van zijn collega Gilles Desmet (27), die productingenieur is, vermeldt onder meer een diploma industrieel ingenieur elektromechanica en een diploma handelsingenieur. De combinatie van beide opleidingen zorgde voor een belangrijke meerwaarde bij zijn zoektocht naar werk.

“Ik was dan wel technisch goed onderlegd, maar op het vlak van economie had ik weinig bagage. Als handelsingenieur kreeg ik onder meer inzicht in kostprijs- en verkoopprijsberekeningen, en die kennis komt me nu uitstekend van pas”, vertelt hij. “Mijn functie bestond hiervoor nog niet echt. Door hun groei en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten zoeken onze klanten naar ladingsoplossingen. Ik help hen daarbij, in een samenspel met de afdelingen verkoop en engineering.”

Deel van de keten

Marktverkenning, beurzen bezoeken, de regelgeving bewaken, bijscholingen rond productkennis en innovatie, … deze job van ingenieur heeft een totaal andere invulling. De voorbije twee jaar zijn voor Gilles dan ook voorbijgevlogen. “Door mijn verantwoordelijkheid te nemen en proactief te handelen krijg ik kansen om me verder te ontwikkelen. Bij Stas schatten ze mijn ambities naar waarde; op die manier wil ik de volgende jaren verder doorgroeien.”

Volgens Gilles draait alles in zijn job als ingenieur rond het nemen van initiatieven. “Je wordt meegezogen in de drive van de verschillende projectteams”, stelt hij. “Het concept van business units is achterhaald, de schotten tussen de verschillende afdelingen zijn gesloopt. Als iedereen in zijn domein blijft, komen we niet vooruit.”

>

>

>