Iedere fiets krijgt een paspoort
archiefbeeld Foto: pn
Als het van de sector afhangt, krijgt iedere fiets een Velo-Pass. De registratie moet helpen in de strijd tegen diefstal.

Er worden in dit land bijna honderd fietsen per dag gestolen. Om uw tweewieler daartegen te wapenen, ontwikkelde de koepelorganisatie Traxio, die ook de fietssector vertegenwoordigt, een Velo-Pass, een digitaal fietspaspoort. Dat bevestigt secretaris-generaal Guy Crab van Traxio.

Hoe werkt het? Iedere fiets – een nieuwe of een die al in gebruik is – krijgt een uniek volgnummer,  voorafgegaan door BE.  Daarmee kan de fietsgebruiker zijn vehikel registeren via een app. Aan het nummer zijn elementen gekoppeld als merk, model en jaartal. Maar net zo goed kan de eigenaar framenummer, batterijnummer van een elektrische fiets, kleur of extra foto’s toevoegen.

Sticker

Op de fiets komt minstens één (moeilijk te verwijderen) sticker met het unieke nummer. Die gegevens staan ook op een aparte kaart, die de fietser bijhoudt, samen met een QR-code, om een en ander makkelijk in te voeren.

‘De combinatie van al die gegevens zou een onweerlegbare identificatie van de fiets mogelijk moeten maken’, meent Guy Crab.
Via dezelfde app kan iedereen ook een diefstal melden. ‘Zo ontstaat er een community die kan helpen bij de opsporing. Wie een tweedehands fiets te koop ziet, kan bijvoorbeeld snel checken of die koosjer is.’

De identificatie maakt het makkelijker een fiets terug te vinden en minder aantrekkelijk er een te stelen en door te verkopen. ‘Als we het aantal fietsdiefstallen met tien procent kunnen terugdringen, zou dat al heel wat zijn’, oordeelt Crab.

Er werden in ons land vorig jaar 34.046 fietsen gestolen, leren de politiestatistieken (zie tabel). Dat zijn er 93 per dag. Slechts een op de drie gedupeerden doet aangifte, dus het werkelijke aantal ligt flink hoger. Ter vergelijking: in 2016 werden er net geen 9.000 auto’s gestolen.

Gordel

De Velo-Pass zal onderdeel zijn van het kwaliteitslabel voor fietshandelaren, Velo-Pro, dat tegelijk uit de startblokken gaat. Traxio mikt op een lancering begin 2018.

De pas wordt uitgereikt door de handelaar bij de aankoop, of door een organisatie als de Fietsersbond. De sector kijkt ook naar een samenwerking met de steden en gemeenten en hun politiezones of met evenementen als het Gordelfestival.
Registreren is voorlopig niet verplicht, maar de deelnemende handelaars zullen op een website vermeld worden. ‘Wij gaan ervan uit dat op den duur iedereen zal willen meedoen,’ denkt Crab. ‘Net zoals de Car-Pass, ook een initiatief van de sector, zou de Velo-Pass mettertijd een officieel karakter kunnen krijgen.’ De Car-Pass houdt de kilometerstand van de wagens bij.

Gratis zal de Velo-Pass niet zijn, maar Traxio mikt op een ‘symbolisch bedrag’ om de drempel zo laag mogelijk te houden.
In een tweede fase zal de sector een traceersysteem aanbieden, dat in het frame een ‘tag’, een soort zendertje inbouwt. ‘Dat zou enkele keren per dag een signaal uitzenden dat kan opgevangen worden met een smartphone.  Aan dit systeem hangt een prijskaartje. Daarom beschouwen wij het als facultatief.’ 

Basics

Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond, vindt het Traxio-initiatief ‘een stap in de goede richting.’ ‘Alleen vrezen we dat er te weinig fietsen in het systeem opgenomen zullen worden. Ideaal komt er een automatische registratie van alle fietsen bij elke verkoop, zowel nieuw als tweedehands.’

De Cleen hamert vooral op de basics: goede stallingen en goede sloten. ‘De minister van Binnenlandse Zaken en de burgemeesters mogen de politie vragen het opsporen van fietsendiefstallen hoger op de prioriteitenlijst te zetten. Nu wordt het nog te vaak als een fait divers behandeld.’