Waarom Lidl en Aldi alweer terrein verliezen
Lidl Foto: blg
De twee grote discountketens, Aldi en Lidl, groeien niet langer. Ze verliezen marktaandeel aan buurtsupermarkten als Spar, AD Delhaize en Carrefour Market.

De middelgrote buurtwinkels zijn de grote winnaars van het jaarlijkse marktonderzoek naar de supermarkten en voedingswinkels in ons land, uitgevoerd door het studiebureau Nielsen. 

Volgens Nielsen is het totaal aantal voedingswinkels in België vorig jaar vrijwel onveranderd gebleven, op 7.163 – tegen 7.161 in 2015. Daarmee lijkt een einde gekomen aan een jarenlange, gestage daling van het aantal voedingswinkels en supermarkten. Tussen 1996 en 2016 vielen er jaarlijks meer dan 200 winkels weg. Die negatieve trend lijkt gestopt, ook bij de kleine kruidenierszaken.

Een andere trend gaat wel onverminderd door: de klassieke grootwarenhuizen (Colruyt en Delhaize) en hypermarkten (Carrefour en Cora) verliezen voor het zesde jaar op rij marktaandeel. Het Nielsen-rapport dicht hen nog de kleine helft van de Belgische klanten toe: 49,5 procent. 

Verrassender is de vaststelling dat het marktaandeel van de hard discounters Lidl en Aldi niet meer groeit. Integendeel, ondanks de opening van twee extra winkels zakte hun marktaandeel vorig jaar tot 15,4 procent. 

Twee verliesjaren

In 2014 haalden Lidl en Aldi hun (voorlopige) piek, met een marktaandeel van 16,1 procent, maar sindsdien hebben ze twee opeenvolgende verliesjaren achter de rug. In Vlaanderen ligt het marktaandeel van de twee discountketens met 16,9 procent iets hoger dan het Belgische gemiddelde, maar ook bij de Vlaamse consument was er voor Lidl en Aldi zowel in 2015 als in 2016 sprake van achteruitgang.

Hoe komt dat? Zijn lage prijzen dan niet meer in trek?

Ongetwijfeld wel, zegt Luc Ardies van de Unizo-federatie Buurtsuper.be, ‘maar het koopgedrag van de consumenten is aan het verschuiven. Van de klassieke stockaankoop in een grootwarenhuis – veel producten tegelijk kopen, om de week of zelfs om de twee weken – naar meerdere inkoopmomenten doorheen de week, last minute, in een kleinere, nabijgelegen winkel.’ 

Buurtsupermarkten spelen in op die trend met late openingsuren op weekdagen. En ze zijn elke zondag open, wat een goede zaak is voor wie verse voedingsproducten wil inkopen voor de zondagse familielunch.
In het Nielsen-rapport worden de franchiseketens Spar, Proxy en AD Delhaize, Carrefour Market, Okay en Smatch als buurtsupermarkten gecatalogeerd. Hun marktaandeel stijgt voor het eerst boven de drempel van 30 procent. In Vlaanderen is dat zelfs boven 35 procent. Hun aantal neemt ook toe: vorig jaar kwamen er acht bij.

Omzet omlaag

Een boerenjaar was 2016 in geen geval voor de voedingswinkels. Hun totale omzet steeg volgens Nielsen met amper 0,6 procent, tot 25,8 miljard euro. Dat groeiritme ligt een stuk lager dan de inflatie (2 procent). Bij vergelijkbare prijzen zou de omzet met 1,4 procent omlaag zijn gegaan.