Deliveroo past verloningssysteem aan maar ontkent dat fietskoeriers verzekering verliezen
Foto: Bart Dewaele

Maaltijdbezorger Deliveroo werkt niet langer samen met de coöperatie SMart, zo maakte die laatste woensdag bekend. Door die samenwerking waren de fietskoeriers in loondienst, genoten ze sociale bescherming en waren ze verzekerd. Dat valt nu weg. Deliveroo ontkent dat zijn koeriers niet langer verzekerd zijn. Volgens het onlineplatform blijft de aansprakelijkheidsverzekering behouden onder het nieuwe model.

SMart werkte al sinds 2016 samen met Deliveroo om tegemoet te komen aan de onzekere situatie van de freelance koeriers. Vaak gaat het om zelfstandigen of studenten die een centje willen bijverdienen. Dankzij de coöperatie waren ze in loondienst, genoten ze sociale bescherming en hadden ze een aansprakelijkheid- en arbeidsongevallenverzekering. SMart keek er ook op toe dat ze minstens het minimumloon ontvingen. Een student kreeg bij Deliveroo 9,31 euro per uur, een zelfstandige 11 euro.

Maar het platform dat maaltijden aan huis levert gaat zijn manier van verlonen nu wijzigen, bevestigt het in een persbericht. Het nieuwe syteem wordt al sinds juni getest. In de toekomst zullen koeriers betaald worden per maaltijd die ze afleveren. Dat komt neer op 5 euro per stuk voor een student en 7,25 euro voor een zelfstandige. Volgens Deliveroo biedt dit systeem 'meer flexibiliteit' dan het systeem met SMart.

'Dit nieuwe model laat hen toe om het werk rond hun leven te organiseren en niet omgekeerd', luidt het. Dankzij het nieuwe algoritme waarmee de routes worden uitgetekend, zouden studenten per uur 2,2 bestellingen kunnen afleveren. 'Een student kan dus 11 euro per uur verdienen en een zelfstandige 16 euro', klinkt het.

Deliveroo ontkent evenwel dat de koeriers niet langer verzekerd zijn. 'Deliveroo-koeriers verliezen hun verzekering niet. De aansprakelijkheidsverzekering wordt behouden onder het nieuwe model en Deliveroo bekijkt momenteel om een arbeidsongevallenverzekering te bieden aan de koerier'", luidt het.

Mini-jobs

Vanaf vandaag start een transitieperiode, tot eind januari 2018. Koeriers zullen in die periode informatiesessies krijgen over het nieuwe model. Het bedrijf zegt ook dat het niet van plan is om het stelsel van de deeleconomie (wet-De Croo) te hanteren.

Volgens Sandrino Graceffa van SMart worden hiermee echter 'mini-jobs' gecreëerd. De beslissing van Deliveroo om de samenwerking te stoppen, werd bovendien genomen op een moment dat er gesprekken liepen met de vakbonden over een cao voor fietskoeriers. 'Het is jammer dat de samenwerking zo brutaal is stopgezet', aldus Graceffa.