Waarom begeerte #metoo lastig maakt, fietser met auto's strijden om ruimte en katjes veel sneller leren dan robots
Foto: Peter Macdiarmid/belga
Het was een week van ontnuchtering. Klimaatministers raken ontmoedigd. Fietsers raken niet levend op hun bestemming. De verwarring tussen man en vrouw raakt niet opgelost. Enkele leestips.

1.

Veel vrouwen twijfelden of zij #metoo zouden posten en deden het toch maar niet. De scheidingslijn tussen M en V wordt wel heel strak aangetrokken. Een van de prikkelendste bedenkingen kwam van hoogleraar klinische psychologie Ariane Bazan op de opiniepagina’s. Is het gevoel ‘ik ben begeerlijk’ voor veel vrouwen ook niet wervelend?

2.

Kijk eens wat een jong katje kan in vergelijking met een robot. Zolang we geen robot kunnen bouwen die in enkele weken leert om op de kast te springen zonder de vaas om te gooien, hebben we geen echt intelligente machines. Misschien duurt dat nog twintig jaar. Een leerrijk interview met Yann LeCun, de grote pionier van artificiële intelligentie.

3.

Dat nu ook een derde fietser omkomt in het Antwerpse verkeer toont het conflict dat losbarst op de openbare weg. Hoe meer fietsers er bijkomen, en hoe langer auto’s stilstaan, hoe bitser de strijd om ruimte. Wat te doen?

4.

‘De realiteit is weerbarstiger dan gedacht.’ Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege gaat filosofisch. We halen onze klimaatdoelen in de verste verte niet als we zo voortdoen. Maar de politiek legt geen grote plannen op tafel. Lees eerst de kraakheldere onthulling van waar we maar staan met onze klimaatdoelstellingen, of kijk naar de video die het bondig uitlegt.

5.

We krijgen dezer dagen een prachtige illustratie van hoe lobby werkt. De federale en Vlaamse ministers van Energie lanceerden dinsdag hun energiebevraging. Ze peilen naar wat de burger ervan vindt. Nu al staat vast dat de antwoorden niet representatief zullen zijn. Maar Nucleair Forum, de Bond Beter Leefmilieu en hun collega’s laten zo’n kans niet onbenut.

6.

Robbert Dijkgraaf is de hogepriester van de wetenschap. Hij maakt zich zorgen. Wetenschap moet te nuttig zijn. Er is geen ruimte meer voor het onverwachte, voor de verbeelding, en dus voor risico. ‘Een groot risico is dat wetenschappers zich terugtrekken uit de samenleving en zich er niets meer van aantrekken.’

7.

De bijstand is sinds de jaren 70 verdrievoudigd. Dat is een spectaculair cijfer. Dreigen dan zoveel mensen uit de maatschappij te vallen? Vooral het tegenovergestelde is waar: 70 procent van de leefloners heeft een recente migratieachtergrond van buiten de Europese Unie. Zij raken niet in de maatschappij.

8.

Ook tegen de intuïtie is de vaststelling dat deelplatformen als Uber de mobiliteitsknoop dan toch niet oplossen. Ze leiden juist tot veel meer kilometers en ze halen minder auto’s dan gedacht van de weg.

9.

Facebook adverteert tegenwoordig gewoon in de papieren krant. De wereld staat echt op zijn kop.