De 7 beste films van de week
Good Time Foto: rr
Robert Pattinson beleeft een ‘Good time’ als kleine crimineel, terwijl een Franse landbouwer minder goed boert in ‘Petit paysan’. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Good time

Wie weinig krijgt, leert veel te nemen.


Robert Pattinson speelt een New Yorkse kerel die zijn mentaal gehandicapte broer inzet voor een van de klungeligste bankovervallen in de filmgeschiedenis. In verzadigde neontinten en op een flashy soundtrack vertelt Good time het verhaal van twee broers op het criminele pad. Nihilisme zag er zelden zo hip uit: dit is partycrashen als de lichten al lang gedoofd zijn.

naar de recensie >
Een interview met Robert Pattinson leest u zaterdag in de krant.

 

2

Detroit

Geschiedenisles en adrenalinestoot.


Regisseuse Kathryn Bigelow maakte de voorbije jaren indruk met oorlogsfilms als ‘The hurt locker’ en ‘Zero dark thirty’, over de jacht op Osama bin Laden. Met ‘Detroit’ toont ze de gewelddadige geschiedenis dichter bij huis: ze focust op een nacht waarop racistisch politiegeweld helemaal uit de hand liep in Detroit. De film speelt zich af in 1967, maar het is onmogelijk om naast de hedendaagse relevantie te kijken. De optelsom van broodnodige geschiedenisles en bikkelharde adrenalinestoot levert een opruiende film op.

naar de recensie >
Het interview met Kathryn Bigelow leest u zaterdag in de krant.

 

3

Insyriated

Claustrofobische thriller in Syrisch oorlogsgeweld.


De Belgische filmmaker Philippe Van Leeuw maakt indruk met een claustrofobische thriller die zich helemaal afspeelt binnen de muren van een appartementje, midden in het Syrische oorlogsgeweld. Zo brengt hij die ver-van-mijn-bedshow weer akelig dichtbij. Hoe lang kunnen we nog wegkijken? ‘Insyriated’ eist oprechte bekommernis.

naar de recensie >
naar het interview met regisseur Philippe Van Leeuw

4

Happy end

Best of Michael Haneke.


Het leven zoals het is: Europese burgerlijke familie rond begin 21ste eeuw. Michael Haneke valt de epidemische blindheid van het Westen aan met een film waarin hij thema’s en zelfs personages verwerkt uit zijn hele oeuvre. Het lijkt wel de grande finale van de regisseur van ‘Amour’ en ‘Das weisse band’.

naar de recensie >
een interview met regisseur Michael Haneke >

 

5

Blade runner 2049

Spectaculair visioen – deel 2.


‘Alles wat je wil zien, alles wat je wil horen’: regisseur Denis Villeneuve (‘Arrival’) maakt de belofte waar die in een neonreclame oplicht in ‘Blade runner 2049’, zijn imposante vervolg op de film die 35 jaar geleden flopte en vervolgens mythische status kreeg. Deze film had op zoveel manieren mis kunnen gaan, alleen Villeneuve kon dit tot zo’n imposant einde brengen. De Canadees mag zich nu tot de grootste regisseurs op deze aardbol en alle kolonies in de rest van het heelal. ‘Blade runner 2049’ is melancholisch, filosofisch, episch en indrukwekkend en voelt als een douche in 99,9 procent ontgift water.

naar de recensie >
een interview met regisseur Denis Villeneuve >

 

6

Le fidèle

Romance zonder remmen.


De passie vonkt van het scherm tussen Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos in de derde film van Michaël R. Roskam. Zij is een racepilote, hij is een bandiet en de kijker is medeplichtige op een ongegeneerd romantische rit vol scherpe bochten en uitzinnige capriolen.

naar de recensie >
naar het interview met Michaël R. Roskam >
naar het interview met Mathias Schoenaerts >

7

Petit paysan

Drama in de koeienstal.


Weinig is erger voor een boer dan te weinig regen. Bijvoorbeeld te veel regen. Zo mogelijk nog erger is een grootschalige epidemie die de koeienstal treft. Wanneer het de boer in ‘Petit paysan’ overkomt, besluit hij om niet bij de hooibalen te blijven zitten. Recensent Ruben Aerts zag ‘een indringende kijkervaring’, wanneer het verhaal kantelt ‘van een warm, naturalistisch portret naar een beklemmende thriller’.

naar de recensie >