Primeur in de reclamewereld: voor het eerst durft een producent van maandverband het aan om echt bloed te tonen, in plaats van een blauwe vloeistof.

De Amerikaanse producent Bodyform, dat zijn maandverband bij ons verkoopt onder de naam Libresse, heeft een reclamespot gelanceerd waarin menstruatie aan bod komt zoals het echt is. Een vrouw in de douche met bloed dat langs haar been loopt, een man die een pak maandverband koopt in de winkel, een out of office waarin zware menstruatiekrampen worden aangehaald als reden en tot slot een studente die haar maandverband gaat verwisselen op het toilet.

Naast de scenes die uit het leven lijken te zijn gegrepen, wordt het maandverband ook getest in een labo. Maar níet met een blauwe vloeistof zoals dat al decennia gaat en waardoor kleine kinderen opgroeien met een vals idee van wat menstrueren is. Voor het eerst wordt de absorbeergraad van het maandverband getest met donkerrood bloed. Al werden om veiligheidsredenen en hygiënevoorschriften geen echt bloed gebruikt, aldus Bodyform, maar een substituut gemaakt van maïssiroop en kleurstof.

De video wordt afgesloten met de boodschap 'menstrueren is normaal, het tonen zou dat ook moeten zijn'. De reclamespot maakt deel uit van de campagne #bloodnormal. De video zal getoond worden via verschillende kanalen (er is een lange en een ingekorte versie) met als doel het taboe rond menstruatie te doorbreken via een positief debat. 'Hoe vaker mensen waarheidsgetrouwe situaties te zien krijgen in reclamespots, hoe normaler het zal worden om erover te praten', klinkt het. Op Twitter kan de actie alvast op heel wat applaus rekenen.