Naakte rug ‘te sexy’ voor affiches in metro
Kousenmerk Heist heeft een affiche voor panty’s, met daarop de naakte rug van een danseres, moeten aanpassen. De affiche was volgens vervoersmaatschappij Transport for London te sexy voor de reclameborden in de Londense metro.

Op de orginele affiche was een danseres te zien met een naakte rug - van haar borsten was niets te zien op de foto. Toch vroeg Transport for London de adverteerder om een zwarte band te voorzien, zodat het model niet meer ‘topless’ was. “

'We weten dat het alleen om een blote rug gaat, maar het gaat nog altijd om een topless model', liet de maatschappij verantwoordelijk voor de metrocampagnes weten aan Edzard van der Wyck, creatief direceur bij Heist. 'Als er een band rond haar borst zou zijn, zou het probleem opgelost zijn.'

Bij Heist besloot men de campagne aan te passen, al blijft men wel achter hun oorspronkelijke foto staan. 'We waren net erg enthousiast over dit beeld van een sterke, vrouwelijke danser met onze kousen, vooral omdat ondergoedreclames voor vrouwen meestal zo seksueel zijn', zegt communitymanager Ellie Howard van Heist. Campagnes in de Londense metro mogen geen 'mannen, vrouwen of kinderen op een seksuele manier, naakt of halfnaakt in een seksuele context' tonen.

'Dat weten we', zegt Howard. 'Het beeld was niet bedoeld om zo duidelijk seksueel te zijn. Als een mannelijke danser zonder T-shirt op een affiche staat, is er geen probleem, een vrouw met kleren in een verleidelijke pose kan ook. Maar de gespierde rug van een danseres moet wel bedekt worden. Hoe kunnen we dan een alternatief tonen voor vrouwen in hun ondergoed?'

Het is niet de eerste keer dat een campagne in de Londense metro verboden wordt. Begin dit jaar moesten de affiches van Khloe Kardashian voor een proteïnedrankje verdwijnen, een jaar eerder werden ook affiches die 'het perfecte lichaam' promootten, weggehaald.