Björk: ‘Regisseur strafte mij toen ik niet inging op avances’
Foto: BELGAIMAGE

De IJslandse zangeres Björk heeft in de nasleep van het Weinstein-schandaal een getuigenis op haar Facebookpagina geplaatst van seksuele intimidatie. Zonder hem bij naam te noemen, neemt ze de Deense regisseur Lars Von Trier in het vizier.

Het regende de afgelopen weken getuigenissen over seksuele intimidatie en verkrachting in Hollywood. Mikpunt van toorn: de bekende producer Harvey Weinstein, die een gestroomlijnd procedé ontwikkelde om vrouwen in zijn net te vangen.

Dat het lijk uit de kast is gevallen, vindt de bekende IJslandse zangeres Björk zo hoopgevend, dat ze zelf op haar Facebookpagina heeft getuigd over hoe ze seksueel geïntimideerd werd tijdens filmopnames.

‘Ik kwam van een sterke positie in de muziekwereld waarbij ik mijn onafhankelijkheid had verworven. Toen ik begon te acteren, was het meteen zéér duidelijk dat seksueel geïntimideerd worden op de set de norm was. Ik merkte dat het algemeen aanvaard werd dat een regisseur zijn actrices kan aanraken en lastigvallen wanneer hij maar wil en dat de filmindustrie dit ook toelaat.’

Toen Björk zelf te maken kreeg met een handtastelijke regisseur, wees ze hem meerdere keren af, wat niet bepaald positief uitdraaide voor de sfeer op de set en voor haar positie. ‘Hij strafte me en liet uitschijnen aan het team dat ik “de moeilijke” was.’

Toch zette de zangeres door en ging ze niet in op de avances van de regisseur. ‘Door mijn kracht, mijn geweldig team en omdat ik niets te verliezen had omdat ik toch geen ambities had in de filmwereld, heb ik het losgelaten. Maar ik ben bezorgd over andere actrices die met deze regisseur samenwerkten.’

Lars Von Trier

Björk spreekt in de verklaring consequent over de ‘Deense regisseur’, waarmee ze doelt op Lars Von Trier, in wiens film ‘Dancer in the Dark’ (2000) de zangeres de hoofdrol vertolkte. ‘De regisseur was zich volledig bewust van zijn gedrag en ik ben er zeker van dat zijn ervaring met mij de volgende film die hij heeft gemaakt, heeft beïnvloed’, aldus Björk.

In de volgende film die Von Trier maakte, Dogville, staat opnieuw een jonge, gekwelde vrouw centraal. Maar in tegenstelling tot zijn eerdere werken, blijft deze jonge vrouw niet helemaal machteloos achter. Het hoofdpersonage in Dogville keert namelijk na alle mishandelingen terug en laat het dorp volledig platbranden. ‘Al deze gruweldaden zijn niet te vergoelijken door bepaalde omstandigheden’, klinkt het in veelbetekenend in de film. Enkel een ‘onschuldige’ hond blijft op het einde in leven, bij de gratie van de hoofdactrice.