Voorleessoftware voor alle leerlingen met dyslexie
Hilde Crevits. Foto: Sven Dillen

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) maakt 900.000 euro vrij zodat alle leerlingen met dyslexie via hun school toegang krijgen tot voorleessoftware, een tool die nodig is om leerstof te verwerken. 60.000 scholieren zijn daarbij gebaat. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.SP.A-parlementslid Katia Segers is tevereden, maar vindt dat er nog meer moet werk gemaakt worden van een integrale aanpak van leerstoornissen.

Zeven procent van de Vlaamse scholieren kampt met ernstige lees-, of schrijfproblemen - in totaal gaat het om 60.000 Vlaamse leerlingen. Die kinderen hebben allemaal nood aan de voorleessoftware, maar slechts 1 op de 4 leerlingen heeft er toegang toe.

Het is niet zo dat er vandaag geen softwarepakketten worden bijgekocht door de Vlaamse overheid. ‘Maar met het huidige budget van 50.000 euro kunnen er jaarlijks slechts 70 pakketten van 5 USB-sticks toegekend worden’, geeft onderwijsminister Crevits (CD&V) toe.

Daarom investeert de onderwijsminister nu 876.000 euro in het aankopen van de licenties van de software. Het voordeel: alle scholen en dus alle leerlingen kunnen die software voortaan gebruiken.

SP.A: 'Meer omkadering nodig'

SP.A-parlementslid Katia Segers is tevereden met de inspanningen die de Vlaamse regering doet voor leerlingen met dyslexie, maar vindt dat er nog meer moet werk gemaakt worden van een integrale aanpak van leerstoornissen. Volgens Segers is er meer omkadering nodig.

'Scholen en leerkrachten kennen de software onvoldoende', zegt ze. 'Bijna alle handboeken zijn digitaal beschikbaar. Toch kreeg de dienst die daarvoor instaat, ADIBib, maar weinig aanvragen. We merken dat in de praktijk de informatie vaak alleen doorgegeven wordt via mond-tot-mondreclame', zegt Segers, die pleit voor meer communicatie om de software meer bekendheid te geven.

Bovendien, aldus het SP.A-parlementslid, is het gebruik van de software niet altijd makkelijk. Het zou volgens haar dan ook nuttig zijn om vormingen te organiseren voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Kortom, 'dat er meer geld komt om de voorleessoftware toegangelijk te maken, is positief, maar er moet nog meer werk gemaakt worden van omkadering'.