Facebook oneens met België: ‘Wij voldoen aan wetgeving en privacyregels’
Foto: EPA-EFE

Facebook is het niet eens met het standpunt van de Belgische Privacycommissie dat het de Belgische wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens overtreedt en de privacy van zowel Facebook-gebruikers als niet-gebruikers schendt.

Voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg zijn donderdag de pleidooien begonnen in het proces dat de Belgische Privacycommissie heeft aangespannen tegen Facebook Inc., Facebook Ireland Ltd en Facebook Belgium BVBA. Volgens de Privacycommissie verzamelt Facebook op illegale wijze gegevens over het surfgedrag van zowel gebruikers als niet-gebruikers en is dat een flagrante inbreuk op de privacy van al die mensen.

Facebook gebruikt voor wat de Privacycommissie ‘massasurveillantie’ noemt, drie volgtechnologieën die het bedrijf zelf gemaakt heeft en commercialiseert. Het gaat meer bepaald om de zogenaamde ‘social plug-ins’, zoals ‘like’- en ‘share’-knoppen’, de zogenaamde ‘cookies’, en de zogenaamde ‘pixels’, minuscule afbeeldingen die ingebouwd zijn op de websites van derden.

Volgens de Privacycommissie verzamelt Facebook op die manier massaal persoonsgegevens maar voldoet het niet aan de wettelijke vereisten daarvoor.

‘De informatie die Facebook hierover geeft, is vaag, onvolledig en misleidend’, pleitten de advocaten van de Privacycommissie. ‘Die informatie geeft geen idee van de schaal waarop dit gebeurt, noch over de rechten van de gebruiker. In tegenstelling tot andere bedrijven geeft Facebook de particulier ook geen toegang tot de gegevens die over hem worden opgeslagen. Internetsurfers kunnen op die manier nooit een geldige toestemming geven voor het opslaan van hun persoonsgegevens.’

‘Privacy centraal’

Maar Facebook is het daar niet mee eens. Het bedrijf zegt centraal te stellen ‘dat we mensen de controle geven over hun privacy. Wij voldoen al lange tijd aan de EU-wetgeving inzake gegevensbescherming via onze vestiging in Ierland en bij ons staat centraal dat we mensen de controle geven over hun privacy’, aldus woordvoerster Tineke Meijerman.

‘De voorbije jaren hebben we ons beleid duidelijker en gebruiksvriendelijker opgesteld om mensen in België en overal ter wereld te helpen begrijpen hoe we informatie en cookies gebruiken om Facebook beter te maken’, vervolgt Meijerman. ‘We hebben teams samengesteld met mensen die zich volledig focussen op de bescherming van privacy - van ingenieurs tot designers. Zij ontwikkelen krachtige instrumenten die mensen keuze en controle geven.’

Bovendien treft Facebook volgens Meijerman momenteel voorbereidingen ‘voor de nieuwe General Data Protection Regulation met onze hoofdregulator, de Ierse commissaris voor databescherming. Hoewel we het niet eens zijn met de beschuldigingen van de Belgische privacycommissie, blijven we ondertussen openstaan om de sleutelelementen met hen en de Ierse commissaris voor databescherming te bespreken als deel van de voorbereiding. De cookies en pixels die we gebruiken zijn standaard in de sector. Ze maken het mogelijk voor honderdduizenden bedrijven en uitgevers om advertenties te plaatsen op Facebook en daarbuiten, om zo hun zaak te doen groeien en in contact te komen met klanten in de hele Europese Unie.’