Uniek Belgisch triatlonproject ambitieus na binnenhalen van nieuwe hoofdsponsor
CEO Bob De Wolf (uiterst rechts) naast het Zweedse supertalent Patrik Nilsson, de Britse atleet Will Clarke en teammanager Ben De Wolf Foto: Korupt Vision

De toekomst van de Belgische toptriatlonploeg van oprichter en Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe is verzekerd tot 2020. Het team, waar onder meer onze landgenoot Bart Aernouts deel van uitmaakt, haalde met Vifit Sport een nieuwe hoofdsponsor binnen en is ontzettend ambitieus. “We willen binnen dit en drie jaar winnen in Hawaï.”

 Het verhaal achter de meest succesvolle triatlonploeg ter wereld – dit jaar alweer 18 zeges en 31 podiumplaatsen – begon erg kleinschalig in 2008 toen Bart Verhaeghe besloot om één triatleet te sponsoren. Dat bescheiden project groeide de voorbije tien jaar uit tot een professioneel team met internationale triatleten, die stuk voor stuk behoren tot de wereldtop. In 2013 stapte fietsconstructeur BMC mee in het verhaal, vanaf 2018 springt ook de Nederlandse zuivelreus FrieslandCampina op de kar. Zij gaan een engagement aan tot 2020 en hun sportvoedingsmerk Vifit Sport wordt opgenomen in de ploegnaam. BMC-Vifit Sport werd vannacht in Hawaï officieel boven de doopvont gehouden.

Heilige graal

“Het engagement van BMC en Vifit Sport zorgt ervoor dat de toekomst van dit Belgische langetermijnproject verzekerd is", zegt CEO Bob De Wolf. “Het laat ons toe om de meest succesvolle en duurzame ploeg ter wereld te blijven. Komende zaterdag staan we met drie atleten aan de start op het WK in Hawaï: de Belg Bart Aernouts, de Zweed Patrik Nilsson en de Zwitser Ronnie Schildknecht. Het is de eerste poging van een driejarig plan om het WK Ironman te winnen. Ik weet dat dit een extreem ambitieuze doelstelling is, maar ik geloof echt dat we kwaliteit genoeg hebben in onze ploeg om dat te kunnen verwezenlijken. We zijn ondertussen al tien jaar bezig, ongezien in onze sport. De organisatie staat nu helemaal op punt en we hebben enkele piepjonge supertalenten in de rangen die het potentieel hebben om hier te winnen. En dat blijft de heilige graal in het triatlon.”

In andere sporten hebben atleten of teams het vaak moeilijk om hun sponsorbudgetten rond te krijgen, maar het triatlon lijkt elk jaar aantrekkelijker voor bedrijven om aan sportsponsoring te doen. “De triatlonsport is echt aan het boomen”, aldus Berndt Kodden, de management director van FrieslandCampina. “Het is het perfecte platform om ons met Vifit Sport in een groeiende markt van sportvoeding te profileren.”