Markeerstift helpt niet om leerstof te onthouden
Foto: Foto Kurt

Studenten die hun cursussen met de markeerstift in een kleurboek veranderen, bewijzen zichzelf daarmee geen dienst. Jezelf overhoren is een veel efficiëntere manier om nieuwe leerstof te onthouden, meldt de Volkskrant.

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en sneller je de kennis bij een ondervraging ophaalt, zo blijkt uit onderzoek van Gesa van den Broek, onderwijspsychologe aan de Universiteit Utrecht.

Van den Broek liet middelbare scholieren en volwassenen Engelse en Latijnse woorden leren met een overhoorprogramma. Mensen die zichzelf overhoorden, onthielden meer en konden sneller het antwoord geven dan mensen die de stof markeerden en herlazen. Van den Broek: ‘Je onthoudt zaken beter als je het jezelf moeilijk maakt. Dan moet je graven in je geheugen.’

Ouders kunnen hun kinderen helpen door ze te overhoren, volgens Van den Broek. Ze moeten het hun kinderen daarbij niet te makkelijk maken, adviseert ze in de Nederlandse krant. ‘Vraag woordenrijtjes niet steeds in dezelfde volgorde op en geef niet te veel tips. Stop niet met overhoren als je kind elk woord weet, maar laat ook de woorden die het kent geregeld terugkomen. Herhaal het overhoren een aantal keer gedurende de dagen voor de toets.’

Ook feedback helpt bij het onthouden. Mensen worden zekerder als ze horen dat hun antwoord goed was. En als ze bij een fout antwoord het goede antwoord te zien krijgen, helpt dat om het de volgende keer wel goed te doen.