‘Luchtvaartmaatschappij voor millennials’ gaat op 1 december de lucht in
Foto: REUTERS

Luchtvaartmaatschappij Joon, het nieuwste filiaal van Air France, richt zich vooral op millennials (jongeren tussen 18 en 35 jaar oud) en dat weerspiegelt zich onder meer in het uniform van de stewardessen: zij mogen hoge hakken inwisselen voor witte sneakers.

Vanuit de luchthaven Parijs-Charles de Gaulle wordt in eerste instantie op vier Europese bestemmingen gevlogen, zijnde Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto. Eind maart volgen de eerste intercontinentale bestemmingen: Fortaleza (Brazilië, twee vluchten per week) en Mahé (Seychellen, drie vluchten per week).

Joon wordt tussen de klassieke luchtvaartmaatschappijen en de budgetvliegers gepositioneerd en richt zich sterk op jongeren. Het heeft lagere kosten dan grote zus Air France, onder meer omdat de stewards en stewardessen extern worden aangeworven en minder kosten dan hun collega’s bij Air France zelf. De piloten werken wel aan dezelfde voorwaarden.

Het personeel zal zich alvast een lossere kledingstijl mogen aanmeten, zo bleek na de voorstelling van de uniformen. Geen blouses, kokerrokken en stijve blazers, wel polo’s en witte sneakers. Het is niet de enige manier hoe de maatschappij vooral jongeren wil overtuigen: de vliegtuigen zullen ook wifi aanbieden en elke passagier heeft een USB-oplaadpunt aan zijn stoel.

‘Luchtvaartmaatschappij voor millennials’ gaat op 1 december de lucht in
Air France-KLM ceo Jean-Marc Janaillac poseert met het Joon-personeel Foto: AFP
‘Luchtvaartmaatschappij voor millennials’ gaat op 1 december de lucht in
Foto: REUTERS

De nieuwe maatschappij vult de merkenportefeuille van Air France aan. Daarin zitten naast de klassieke maatschappij Air France ook de regionale maatschappij Hop! en lowcostdochter Transavia. Met de goedkopere vluchten wil Air France de strijd aan gaan met lagekostmaatschappijen en concurrenten uit het Midden-Oosten.