dS Discussie. Moet Arabisch aangeboden worden in ons onderwijs?
Na 22/3 schreven mensen boodschappen in krijt op de stoep aan de Beurs. Foto: BELGA

‘Arabisch aanbieden in ons onderwijs zou een grote maatschappelijke relevantie hebben’, schrijft Mohamed Ikoubaân, directeur van kunstencentrum Moussem in een opiniestuk. Is dat een goed idee? Discussieer mee.

‘Lessen Arabisch zullen ons allemaal helpen om de Arabische culturen beter te begrijpen en de rijkdom en schoonheid van deze taal te ontdekken, los van bepaalde reducerende religieuze interpretaties’, schrijft Ikoubaân in zijn opiniestuk Arabisch is meer dan de taal van de Koran. ‘En diegenen die vandaag bang zijn van het Arabisch, moeten weten dat ze nog altijd Arabische cijfers gebruiken om hun centen te tellen en dat veel courante Vlaamse woorden hun oorsprong in het Arabisch vonden.’

Hij haalt ook een positief voorbeeld aan: ‘Vorige week gingen publiek en jury collectief uit de bol voor Nabil Khemir – de eerste deelnemer die in het Arabisch zingt. Een positief signaal dat het met de aanvaarding van het Arabisch de goede kant op gaat, maar we zijn er nog lang niet.’

Veel weerstand

Maar Ikoubaân beseft ook dat het Arabisch nog veel weerstand oproept. ‘In Vlaanderen is de taal helaas een ideologie geworden. Sommige politici reageren hysterisch bij elk voorstel of idee om deze taal, ondertussen de op drie na meest gesproken taal in Brussel, te erkennen of te onderwijzen in onze scholen.’

‘Dat komt omdat het Arabisch gereduceerd wordt tot de taal van de Koran en de islam. Dat getuigt van veel vooroordelen en onwetendheid. (...) In de pre-islamitische periode was Arabisch vooral de taal van de poëzie. De dichtkunst uit die periode, waarvan de meeste bekende Al-Mu‘allaqat of hangende gedichten zijn, is de mooiste ooit door Arabieren geproduceerd. Bovendien was de taal in de glorie­jaren van de islam de taal van wetenschap en filosofie en van handel en diplomatie.’

Wat vindt u? Zouden lessen Arabisch nuttig zijn in het onderwijs? Reageren kan hieronder.