‘Restaurants passen hun verlichting aan voor Instagram’
Foto: Getty Images/iStockphoto

Vroeger telde vooral de smaak, nu moeten chef-koks ook tijd steken in de looks van hun borden, willen ze gasten overtuigen via sociale media. Daardoor investeren meer en meer restaurants ook in een ander soort verlichting, aldus de restaurantcriticus voor The New York Times.

Niemand kijkt nog vreemd op als je op een (chique) restaurant even een foto maakt van je bord. En waar de trend om je voedsel te fotograferen in de begindagen niet overal even goed werd onthaald - twee Franse sterrenchefs verboden hun gasten foto’s te nemen - willen restaurants intussen wel meesurfen op de trend. Gratis reclame is altijd mooi meegenomen, weetuwel.

Pete Wells, recensent voor The New York Times, noemt die smartphonefotografie de grootste verandering die moderne technologie heeft teweeggebracht in de restaurantwereld. ‘Fotografie is nu de meest gebruikte manier om te communiceren over restaurants, belangrijker dan woorden’, zegt hij in een interview naar aanleiding van de technologie die hij zelf gebruikt.

Volgens Wells is het zelfs zo dat alsmaar meer restaurants hun gezellige verlichting bewust inwisselen voor spots in het plafond, die recht naar beneden worden gericht. Want dat levert betere en duidelijkere foto’s op van de borden op tafel, die daarna worden gedeeld op sociale media. ‘Het speelt een belangrijke rol bij het inrichten van een restaurant, en er wordt heel open over gepraat.’

Op de radar blijven

Nog volgens de recensent zou een groot reclamebureau in New York zelfs een voltijds werknemer in dienst hebben, wiens enige job het is om restaurants te begeleiden met hun imago op Instagram. ‘Het voordeel voor restaurants is dat ze nu gemakkelijker op de radar kunnen blijven, terwijl ze vroeger wel eens het hoofd braken over hoe aandacht te trekken na de eerste buzz na het verschijnen van een recensie.’

Maar de trend heeft ook creatieve implicaties. ‘Zo zijn chef-koks bijvoorbeeld veel meer bezig met het uitzicht van de borden die de keuken verlaten. Daardoor eet ik vaker bloemen en bladeren zonder veel smaak, die worden gebruikt om de borden kleurrijker te maken. Hetzelfde voor de plankjes en stenen die worden gebruikt om borden te vervangen.’

Al is er volgens Wells ook een voordeel aan het feit dat iedereen zijn bord fotografeert: hij kan zijn avond nu documenteren met zijn smartphone zonder zijn identiteit als recensent prijs te geven. ‘Vroeger ging ik vaker naar de toiletten om daar notities in te tikken zonder dat iemand het zou merken. Nu kan ik de hele avond op mijn smartphone tokkelen en foto’s nemen, en ik ben gewoon een van de andere gasten.’