‘Onze fabrikanten zijn intussen goede vrienden geworden’

Met fans als Siska Schoeters en Noémie Wolfs krijgt Atelier Content de nodige aandacht op sociale media, en dat loont. Het Belgische schoenenlabel moet nog vier kaarsjes uitblazen, maar staat wel al op de radar van zijn concurrenten. ‘Ik had niet verwacht dat er kopieën van mijn ontwerpen zouden opduiken.’

Wie zich graag van kop tot teen in Belgische mode wil hullen, kan voor dat laatste sinds 2015 terecht bij Atelier Content, het schoenenlabel van Nele Content. Haar allereerste collectie bestond uit vijf verschillende modellen, nu is er voor wie dat wil wel bijna elke dag van de maand een andere stijl te vinden. Eén constante: de leren schoenen worden ambachtelijk vervaardigd in kleinschalige, Italiaanse ateliers. Die combinatie van kwaliteit en creativiteit oogst succes, de schoenen hebben hun televisiedebuut achter de rug en het aantal verkooppunten neemt gestaag toe.

Hoe groot is het team achter Atelier Content?

‘Het meeste neem ik nog steeds zelf voor rekening: zowel het ontwerpproces, het opvolgen van de productie als het contact met de winkels. Al krijg ik het niet langer allemaal alleen gedaan en springt mijn man, die ook schoenenontwerper is en voor andere labels werkt, nu ook wel eens bij. In Nederland werk ik wel samen met een agent, nu daar ook een aantal winkels zijn die onze schoenen verkopen.’

‘Onze fabrikanten zijn intussen goede vrienden geworden’
‘Onze fabrikanten zijn intussen goede vrienden geworden’

Je wil het aantal verkooppunten per stad eerder beperkt houden, waarom?

‘Ik wil wel in elke stad een winkel zodat iedereen een verkooppunt dichtbij heeft, maar het mag niet zomaar de eerste de beste zijn. Ik vind het belangrijk dat klanten de schoenen kunnen passen in een aangename omgeving waar ze advies krijgen, en kies daarom voor winkels met een groot aanbod en expertise in huis. Ik ga telkens zelf naar de winkels toe om de nieuwe collectie voor te stellen en dan geven zij mij feedback over wat de klanten denken. Hun noden en vragen neem ik dan mee bij het ontwerpen van een volgende collectie zodat ik de schoenen steeds kan verbeteren. Ik vind het belangrijk om voeling te houden met de particulieren.’

Werk je nog steeds samen met dezelfde producenten nu het label gevoelig is gegroeid?

‘Ik vind het belangrijk dat de mensen met wie ik samenwerk goed betaald worden voor hun werk en voor schoenen beland je dan automatisch in Italië. De stiel wordt er doorgegeven van generatie op generatie, dus ze hebben de expertise in huis. Het was een moeilijke zoektocht om fabrieken te vinden die het avontuur wilden aangaan. Je moet geschikte fabrikanten vinden die akkoord gaan met kleine oplagen. Het was niet gemakkelijk om hun vertrouwen te winnen, maar intussen zijn veel van mijn fabrikanten wel goede vrienden geworden.’

 

Ready for summer with @ateliercontent.

A post shared by NOÉMIE WOLFS (@noemiewolfs) on

 

Gewoon. Fan.

A post shared by siskaschoeters (@siskaschoeters) on

Voor een jong label is het zeker mooi meegenomen dat BV’s met jouw schoenen pronken op sociale media?

‘De samenwerking met Siska Schoeters en muzikante Noémie Wolfs is spontaan gegroeid, maar dat ze zich als fan uiten op sociale media is natuurlijk een belangrijke duwtje in de rug voor ons. Siska kiest er zelf voor om schoenen van Atelier Content te dragen voor de opnames van De Club (het eerste seizoen van het VRT-programma is net afgelopen, red.) maar dat het een van de weinige televisieprogramma’s is waar de voeten ook constant in beeld komen, is helemaal mooi meegenomen.’

Een keerzijde van het succes?

‘Waar ik niet had bij stilgestaan is dat er kopieën van mijn ontwerpen zouden opduiken, zowel bij Belgische als internationale labels. Het is jammer dat ze niet eens de moeite doen om iets aan te passen en vaak is de kwaliteit ook een pak minder. Maar ik beschouw het deels als een compliment, en het verplicht me ook om elk seizoen iets nieuws te brengen.’