'Ik heb zo'n grappen ook al gemaakt'
Eén van de affiches van de campagne. Foto: werk.be

De Vlaamse regering wil met een campagne onder de slogan ‘Het is gauw gebeurd’ werkgevers en werknemers bewustmaken van mogelijke discriminatie onder de vorm van ongepaste opmerkingen of flauwe grappen. SERV-ondervoorzitter Hans Maertens sloeg zelf ook mea culpa. De oppositie vraagt om praktijktesten.

Discriminatie hoort niet thuis op de werkvloer. Daar is iedereen het over eens. Maar niet iedereen is er zich altijd van bewust dat bepaalde opmerkingen of grapjes ook discriminerend kunnen zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de collega met een andere huidskleur die de vraag krijgt waar hij op vakantie is geweest, of de homo-werknemer die de vraag krijgt wie er thuis ‘het vrouwtje’ is. Of denk aan de oudere werknemer die gevraagd wordt of hij wel weet hoe e-mails werken.

Schuldbekentenis Voka-topman

‘Dat soort discriminerende opmerkingen hoort niet thuis op de werkvloer’, zegt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters. Hij lanceert daarom samen met de Vlaamse sociale partners, verenigd in de SERV, een bewustmakingscampagne. De campagne krijgt ook de steun van Unia, het Minderhedenforum en Grip vzw.

‘Dit is een campagne die iedereen zal raken’, zegt SERV-ondervoorzitter Hans Maertens. De Voka-topman deed ook een ‘schuldbekentenis’. ‘Ik heb dat soort flauwe grappen in het verleden ook gemaakt. Laat dit een wake-up call zijn voor iedereen die ooit dat soort opmerkingen of flauwe grappen heeft gemaakt.’

‘Reclamespotjes zetten weinig zoden aan de dijk’

De campagne start op 21 september op Radio 1, StuBru en Joe FM. Er komen ook advertenties in kranten en op de belangrijkste sociale media zullen filmpjes verschijnen. Daarnaast zullen er campagneposters verspreid worden die op de werkvloer opgehangen kunnen worden.

De campagne wordt ook ondersteund door de website www.hetisgauwgebeurd.be waarop alle campagnemateriaal terug te vinden is.

Volgens Vlaams parlementslid Yasmine Kherbache (sp.a) is het goed dat de Vlaamse overheid erkent dat discriminatie op de werkvloer een probleem is, maar ze vreest ‘dat een campagne met reclamespotjes en affiches weinig zoden aan de dijk zal zetten’. ‘Sensibiliseren doen we al 25 jaar. Er is nood aan wetenschappelijke praktijktesten om discriminatie op te sporen en een diversiteitsbeleid in de ondernemingen om werkgevers en werknemers te leren omgaan met diversiteit’, aldus Kherbache.

Volgens de SP.A-politica bewijst Muyters enkel ‘lippendienst’ aan de strijd tegen discriminatie. Kherbache: ‘Ondertussen gaf de Vlaamse overheid deze zomer het slechtste voorbeeld ooit door de foto van een moslima te verwijderen bij de vacature voor een jurist. De overheid zou het voorbeeld moeten geven, maar gaf het signaal dat mensen met een migratieachtergrond niet welkom zijn voor een job bij de Vlaamse overheid. Met affiches en reclamespotjes op de radio maak je dat niet goed.’