De startcrash tijdens de GP van Singapore (Vettel, Verstappen, Raikkonen) Foto: Red Bull Racing
Mark Webber vindt dat de crash bij de start van de Grote Prijs van Singapore te wijten is aan het feit dat Sebastian Vettel op een nogal ongelukkige manier zijn positie wou verdedigen.

De voormalige teamgenoot van Vettel bij Red Bull vond het een goede beslissing van de stewards om de crash te klasseren als een race-incident maar tegelijkertijd vindt hij ook dat de actie van Vettel aan de basis ervan ligt.

“Vettel kon onmogelijk weten dat Kimi zo’n goede start ging maken en daarom was hij geconcentreerd op Max,” vertelde Webber tijdens de race bij Channel 4. “Kimi maakt de beste start van allemaal en alles wat daarop volgt is een ongelofelijke samenloop van omstandigheden die in tranen eindigt in de eerste bocht.”

“Max Verstappen is helemaal onschuldig,” gaat de Australiër verder. “Vettel wou op fanatieke wijze zijn plaats verdedigen door naar links te sturen en het resultaat was dat Kimi zwaar gestraft werd voor zijn uitstekende start. Het maakte de hele race kapot.”

Tijdens de Grote Prijs van Turkije in 2010 kwamen Vettel en Webber elkaar ook tegen. De Duitser wou zijn teamgenoot inhalen, stuurde te vroeg in tegen de auto van Webber en schakelde zo zichzelf uit. 

Mark Webber wijst erop dat het toen ook Hamilton was die profiteerde van die bewuste aanrijding maar zegt ook dat de twee incidenten moeilijk te vergelijken zijn. “In Turkije reden we 310 kilometer per uur,” legt Webber uit.

“Ik denk dat Sebastian soms vergeet dat waar zijn helm eindigt er nog een heel stuk auto volgt,” vertelt Webber met een kwinkslag.

De Australiër was helemaal niet te spreken over het feit dat de drie rijders zich überhaupt nog moesten gaan verantwoorden.

“Dat is een grap, het is nu eenmaal gebeurd. Seb gaat met een slecht gevoel naar huis. Ferrari heeft geen punten. Max heeft geen punten. Ze zijn allemaal met de grond gelijk gemaakt,” aldus Webber. “Dat is zeer frustrerend want je komt net uit een race, je bent de vangrail in gegaan en enorm gefrustreerd. Dan moet je nog eens gaan zitten luisteren naar een kerel die komt vertellen dat je de volgende keer dit of dat moet doen. Dat is surrealistisch.”

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: