Bedrijfjes teren op Ryanair-gedupeerden
Foto: afp
Er is een hele sector ontstaan van beroepsclaimers die klanten helpen geld terug te eisen van Ryanair en co. Maar de overheid helpt je evengoed.

Een volledige terugbetaling én de bijkomende schadevergoeding die Europa oplegt. Dat zegt Ryanair te zullen uitkeren aan passagiers van wie de vlucht werd geschrapt en die geen omboeking wensen (DS 18 september).

Maar tussen woorden en centen gaapt een kloof, zegt Evelien Kregting. ‘Hoe goedkoper het vliegticket, hoe moeilijker het meestal wordt om compensatie te eisen’, zegt ze. ‘Ryanair is een van de taaiste klanten, samen met ­Easyjet.’

Kregting werkt voor EUClaim, één van de vele commerciële bedrijfjes die de laatste jaren zijn opgedoken. Ze beloven gedupeerde consumenten de schadevergoeding te bezorgen waar ze recht op hebben. Op sociale media hebben die bedrijfjes hun netten de afgelopen dagen breed uitgeworpen, om zo veel mogelijk gedupeerde Ryanair-klanten binnen te rijven. ‘Wanneer zij het zelf proberen, krijgen ze vaak nul op het rekest’, klinkt het. ‘Ofwel krijgen ze nooit een antwoord, ofwel is de reactie afwijzend.’

Tot in de rechtbank

De bedrijfjes beweren de nodige expertise in huis te hebben om een betaling af te dwingen. Desnoods gaan ze door tot in de rechtbank. Maar dat doen ze natuurlijk niet voor niets. Als de luchtvaartmaatschappij plooit en betaalt, romen zij een stuk van dat bedrag af. In het geval van EUClaim is dat 29 procent van de vergoeding, plus 26 euro kosten.

Zo is er intussen een hele tak ontstaan van claim­bedrijfjes die tussen de consument en de luchtvaartmaatschappij gaan staan. Ook al hebben zij niet meer bevoegdheden dan eender welke particulier. Het is best een lucratieve business, klinkt het bij EUClaim. ‘Het gaat gewoon goed’, zegt Kregting. ‘En ook België is opkomend.’

Maar wat zijn we dan met die Europese consumentenbescherming, als er nog steeds privéfirma’s nodig zijn om ze te doen gelden? ‘De EU-verordening is toch geen lege doos’, zegt Kregting. ‘Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen waar het wel goed werkt. Maar dat geldt niet voor allemaal. Wij bestaan, dus er is nood aan ons.’

Niets is minder waar, klinkt het bij de FOD Mobiliteit. ‘Dat soort bedrijfjes zijn een fenomeen dat de laatste tijd opduikt’, zegt woordvoerder Sven Heyndrickx. ‘Zij profiteren hiervan. Maar is het eenvoudig: probeer het eerst zelf, en kom enkele weken later naar ons als het niet lukt.’

Want, en dat weet lang niet iedereen, de Europese regels bepalen dat elk land een instantie moet hebben die gratis bemiddelt tussen luchtvaartmaatschappij en passagiers. Heyndrickx geeft toe dat dat misschien onvoldoende bekend is. ‘Misschien vinden mensen onvoldoende de weg naar ons’, zegt hij. ‘Maar het is dus absoluut niet nodig om naar zo’n privé­firma te stappen. Dan geef je een stuk van de compensatie waar je recht op hebt af aan iemand die doet wat wij als nationale overheid al doen.’

Het resultaat is vaak in het voordeel van de consument, weet Heyndrickx. ‘De regels zijn heel duidelijk, er valt weinig over te discussiëren’, klinkt het. Volgens hem heeft de Europese Commissie ook al voor die claimers gewaarschuwd.

Ryanair negeert

Ryanair van zijn kant zegt claimfirma’s vlakaf te negeren. ‘Ryanair zal geen claims verwerken van een derde partij’, klinkt het in de algemene voorwaarden. Volgens EUClaim is dat niet wettelijk. Maar toen het in 2016 tegen de clausule protesteerde, reageerde Ryanair in de Britse pers: ‘Onze klanten ontvangen zo 100 procent van hun compensatie, zonder aftrek van buitensporige kosten aan derde partijen.’

Volgens Ryanair bestaat die clausule alleen maar ‘om onze klanten te beschermen’.

Het klachtenformulier van de FOD Mobiliteit vindt u op www.standaard.be/luchtvaartklacht.