Magazine Rolling Stone zet zichzelf in de etalage
Foto: AFP

Jann Wenner, de man die het bekende muziekblad Rolling Stone in 1967 oprichtte, verkoopt zijn meerderheidsaandeel in een poging om nieuwe fondsen te werven.

Het gaat niet goed met printmedia in de Verenigde Staten en dat voelt ook magazine Rolling Stone, dat al jaren adverteerders én lezers verliest aan diverse onlinekanalen. Oprichter en uitgever Jann Wenner verkocht daarom vorig jaar 49 procent van de aandelen van Rolling Stone aan de Singaporese start-up BandLab, een sociaal netwerk voor muzikanten en fans.

Nu biedt hij ook de resterende aandelen aan, nadat hij eerder dit jaar ook al zijn twee andere titels van de hand heeft gedaan, US Weekly en Men’s Journal. Dat Rolling Stone in de etalage komt te staan, is een bewuste keuze om financiële problemen voor te zijn, klinkt het in The New York Times. ‘We hebben een zekere ambitie die we alleen niet kunnen bereiken, vandaar deze stap’, verduidelijkt zoon Gus, directeur van Wenner Media.

De journalistieke reputatie van het magazine kwam drie jaar geleden onder vuur te liggen, nadat bleek dat een controversieel artikel over een groepsverkrachting aan de universiteit van Virginia verschillende bronnen had opgevoerd die niet voldoende waren gecheckt. Bovendien had het blad geen weerwoord gevraagd aan de mannen die beschuldigd werden van verkrachting.