De vijf favoriete aandelen van Anthony Della Faille
Foto: rr
Anthony Della Faille, hoofd aandelen van ING België, zoekt zijn favoriete aandelen in eigen land.

Ahold Delhaize

Ahold Delhaize is de grootste warenhuisketen van de Benelux. Het bedient zijn afzetmarkten vanuit marktleidende posities en is een koploper in de industrie met zowel fysieke winkels als een sterk e-commerce-aanbod. Tegen 11x de winst van 2018 en 8% FCF yield worden het defensieve karakter en de stabiele cashflow generatie onvoldoende gewaardeerd door de markt. Via zijn marktleidende posities (nr 1 of 2, afhankelijk van de regio)en e-commerce food aanbod (Peapod) in de US is de groep goed gewapend om de concurrentie aan te gaan met Amazon/Wholefoods. De succesvolle turnaround in Nederland toont verder aan dat de groep ook succesvol kan differentiëren tov de discounters LIDL & Aldi.

BALTA

Balta is een wereldspeler in de productie van textiel vloerbekleding. Sinds de beursintroductie in Juni verloor de jongste telg op de Brusselse beurs echter 13.5% van zijn waarde zonder noemenswaardige aanleiding. Echter, met halfjaarresultaten die perfect in lijn waren met de verwachtingen, een goedkope waardering (30% discount t.o.v. sector) en een herfinanciering van de (dure) schulden die op schema zit, lijkt dit aandeel onterecht afgestraft. Vooral de laatst genoemde component zal de verwachte winst voor de volgende jaren gevoelig opkrikken; de huidige interestvoet bedraagt namelijk 7.75% terwijl Balta er in slaagde om een eerste schijf te herfinancieren aan 1.4%. Overige risico’s zoals de Britse markt (en het Britse Pond), en de stijgende grondstofprijzen lijken meer dan ingecalculeerd, terwijl een verdere uitstap van aandeelhouder Lone Star aan de huidige niveaus geen bedreiging vormt.

BAM

BAM is de grootste algemene aannemer in Nederland en haalt ongeveer 37% van omzet uit Nederland. De Nederlandse bouwmarkt heeft een langdurige cyclische neergang achter de rug, die begon in 2009 en voortduurde tot en met 2014, dit in tegenstelling tot de meeste andere Europese bouwmarkten die in 2012 al begonnen te herstellen. De Nederlandse bouwmarkt groeide met 7% in 2015 en 2016 en de zwaar onderdruk staande marges van de gehele Nederlandse bouwindustrie zijn pas in 2016 aan herstel begonnen, een typisch fenomeen in de laat-cyclische bouw markt. BAM heeft aan het einde van de crisis een grootschalig herstructurering programma doorgevoerd, niet alleen zijn de vaste kosten terug gebracht, het management heeft ook veel strengere procedures ingevoerd om projectverliezen te beperken, daarnaast heeft een werkkapitaal programma ertoe geleid dat de balans van BAM nu een permanente netto kas positie vertoont, iets wat het risicoprofiel van het aandeel sterk verbeterd heeft. We verwachten een verdere verbetering van de operationele marges bij gedragen door de kostenbesparingen maar zeker ook door het herstel van de Nederlandse bouwmarkt. BAM behaalde een omzet van €7mrd in 2016 en een marge van 1.5%, waar 3% meer gebruikelijk is voor een bouwonderneming als BAM.

Bekaert

De West-Vlaamse staaldraadproducent Bekaert heeft de voorbije jaren fors gesnoeid in de kosten en zo de winstmarges opgekrikt van 5.1% in 2014 tot 8.4% vorig jaar. Daarnaast ging ook de omzet in die periode mooi hoger door de toenemende vraag naar onder andere staalkoord voor in auto- en vrachtwagenbanden. Door de hooggespannen verwachtingen is de koers ruim 12 procent teruggevallen sinds de halfjaarcijfers. Ten onrechte. Ondanks enkele éénmalige tegenvallers dit jaar, blijft de groep goed op weg om zijn vijfjaarsdoelstelling van een winstmarge van 10% te halen. Voorwaarde is dat de oliesector herstelt en zo het potentieel van het vorig jaar overgenomen Bridon naar boven brengt.  Ook de verschillende efficiëntieprogramma’s zullen hun steentje blijven bijdragen. Tegen 6.4 keer de verwachte bedrijfskasstroom van 2018 noteert het aandeel goedkoop.

Recticel

Recticel is een producent van op polyurethaan gebaseerde schuim producten. Het bedrijf is actief in diverse afzetmarkten - via 4 divisies - gaande van matrassen, industrie tot auto’s en de bouw, waar energie-efficiëntie steeds belangrijker wordt. Sinds 12 maanden heeft het bedrijf echter te maken met exponentieel stijgende grondstoffen (>50%), veroorzaakt door een capaciteitstekort in de markt. Recticel bewees echter met degelijke halfjaarresultaten en een bevestiging van de jaardoelstellingen over een sterke prijszettingsmacht te beschikken (vooral kopers van PUR isolatie zullen dit geweten hebben). De automobiel divisie is doorheen de jaren geherstructureerd en klaar om in 2018 verkocht te worden. Echter, aan de huidige koers wordt aan deze divisie geen waarde aangehecht. Met andere woorden; wie het aandeel koopt, betaalt voor 3 divisies en krijgt er 1 gratis bovenop.