‘Heel blij waar we het merk samen hebben gebracht’
Fall/winter 2017 Foto: Mooiloop

Een moeder met jarenlange ervaring in de Belgische modewereld en een dochter die daardoor opgroeide tussen stoffen en knopen riepen samen Mooiloop in het leven. Fans van Belgische mode kennen het label al langer, nu is het de beurt aan de rest. Een eerste flagshipstore in Gent moet hen daarbij helpen.

Het Belgische modelabel Mooiloop werd in 2011 gelanceerd door Elise Thomas en haar dochter Alison Van Autreve. Moeder en dochter bundelden hun creatieve krachten om samen een modelabel te lanceren dat opvalt door zijn unieke prints, levendige kleuren en hoogwaardige zijde. Het duo liet Mooiloop in alle stilte groeien, maar na zes jaar geeft Elise het roer over aan haar dochter en nieuwe zakenpartner Florence Debruyne. Zij heeft een economische achtergrond en neemt voortaan de zakelijke leiding van het label op zich. Samen openden ze eerder deze maand een eerste eigen boetiek, in de Lange Kruisstraat in Gent.

Waarom hebben jullie voor Gent gekozen?

‘Dat was vooral een persoonlijke keuze, zonder enige logistieke of zakelijke motivatie: Gent is mijn thuisstad. Het is een natuurlijke evolutie, we hebben altijd gezegd dat indien we een eigen winkel zouden openen het in Gent zou zijn. Ik keek al langer eens online tot er een geschikt pand op ons pad kwam, dus hebben we niet lang getwijfeld. Gent is ook een heerlijke stad en we denken een goede toevoeging te zijn.’

‘Heel blij waar we het merk samen hebben gebracht’

Je hebt het label opgericht met je moeder, wat was daarbij jullie grootste voordeel?

‘Elke samenwerking kent zijn stresserende momenten met spanning en discussies. Het voordeel bij ons is dat we zoveel van elkaar houden dat we op zulke momenten eens goed tegen elkaar kunnen roepen om een half uur later opnieuw in elkaars armen te vallen. Tegelijk is dat ergens ook een nadeel, omdat je gemakkelijker je grieven uit terwijl je misschien net iets vaker op je tong zou moeten bijten alvorens dat te doen. We hebben bij de opstart van het label moeilijke tijden gekend, ook in de persoonlijke sfeer, maar ik ben heel blij waar we het merk samen hebben gebracht.’

Welke richting wil jullie als nieuwe tandem uit?

‘Ik was al even op zoek naar iemand om het zakelijke gedeelte op zich te nemen. Florence zocht een nieuwe uitdaging en is zo viavia bij mij beland. Het was snel duidelijk dat we beiden dezelfde ideeën deelden over waar we met het label naartoe willen. Tussen ons heerst er ook een duidelijke verdeling tussen het creatieve en zakelijke, het is een goede match.’

‘Ik hoop met de nieuwe samenwerking en vooral met de winkel dat we voor meer naamsbekendheid kunnen zorgen, en Mooiloop tegelijk toegankelijker kunnen maken. Een eigen winkel moet de drempel verlagen om in een jurkje van 300 euro te investeren. Voor jongeren is dat een hele investering, maar dan kunnen ze tenminste de kwaliteit voelen en zien.’

Mooiloop zweert bij Belgische productie. Kan je dat volhouden als het label groeit?

‘Tijdens de begindagen was de productie honderd procent Belgisch, maar omdat Belgische ateliers met de nodige knowhow steeds moeilijker te vinden zijn, waren we wel genoodzaakt om meer en meer te outsourcen waardoor het etiket Europese productie vermeldt. Maar ook dan kiezen we bewust voor ateliers in Portugal in plaats van pakweg Bulgarije. We gaan nooit met lageloonlanden werken, daar zouden we ons niet goed bij voelen. Ik zou zelf ook nooit een kledingstuk kopen waarvan je aan het etiket kan zien dat het gemaakt werd in een land waar de economische en menselijke situatie niet oké is.’

‘Heel blij waar we het merk samen hebben gebracht’

De naam van jullie modelabel verraadt een band met Afrika?

Mooiloop is Zuid-Afrikaans voor het gaat je goed. Die band met Afrika toont zich op verschillende niveaus. Zo is mijn moeder in Congo geboren en vind je in haar interieur opvallend veel Afrikaanse kunst terug. Toevallig heeft ook mijn vriend een sterke band met Zuid-Afrika en zijn we al verschillende keren naar het zuidelijke deel van Afrika gereisd.’

‘Maar niet alleen het Afrikaanse continent inspireert. Onze najaarscollectie is dan misschien wel de meest Belgische die we tot zover hebben gemaakt, maar ik haal mijn inspiratie van overal: van een bezoek aan het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, maar evengoed van een reis naar Zuidoost-Azië. Ook Japan keert vaak terug als inspiratiebron. Mooiloop is een Belgisch label met wereldse invloeden.’