De vijf favoriete internetaandelen van Sylvie Séjournet  van Pictet
Foto: *
Sylvie Séjournet beheert het Pictet ‘Digital’ fonds dat wereldwijd belegt in bedrijven met innovatieve digitale producten en diensten.

Steeds meer mensen gebruiken het internet, met steeds meer geconnecteerde apparaten zoals tablets en smartphones. Naar schatting zullen er tegen 2020 meer dan 5 miljard mensen met 50 miljard apparaten online zijn.

Interactieve technologie verandert ons dagelijks leven ingrijpend en de digitale revolutie transformeert alle segmenten van de economie: bankieren en verzekeringen, retailhandel, media en reclame, gezondheidszorg, entertainment, transport,… De positie van 1/3 van de huidige marktleiders uit elke sector is bedreigd indien ze digitalisering niet in hun business modellen integreren. Volgens het IMF groeit de digitale economie 3 keer sneller dan de wereldeconomie. De groeimogelijkheden voor de toekomst zijn aanzienlijk dankzij verdere nieuwe technologische ontwikkelingen zoals het ‘Internet der Dingen’, artificiële intelligentie en big data analyse.

Het is evident dat er ook voor beleggers interessante opportuniteiten ontstaan uit de digitalisering van onze wereld. Sylvie Séjournet: 'We investeren vooral in de bedrijven die hun aantal gebruikers en de betrokkenheid van die gebruikers de volgende drie tot vijf jaar nog kunnen verhogen, die vandaag al winstgevend zijn en toch redelijke waarderingen hebben.' Een aantal voorbeelden:

SALESFORCE

Salesforce.com is dé pionier op het gebied van Customer Relationship Management-software via de cloud. De voorgestelde oplossingen leveren bedrijven waardevolle informatie over de ontwikkeling van hun marketing- en verkoopactiviteiten en klantenservice. Het aanbod is zeer gediversifieerd en hoogtechnologisch. Vrijwel real time kan er informatie worden verkregen over de evolutie van de productiviteit, op om het even welk mobiel toestel, en vaak met voorspellende analysetools gebaseerd op artificiële intelligentie zoals bijvoorbeeld de Einstein-service.

YOOX NET-A-PORTER

Na de fusie tussen Yoox en Net-A-Porter is de nieuwe groep de onbetwiste leider in de sterk groeiende  markt van  luxe-e-commerce. Er wordt voor het bedrijf een groei van 17 à 20% verwacht, nog een stuk hoger  dan deze markt die met ongeveer 15% zou groeien tussen 2015 en 2020. Het bedrijf telt vandaag gemiddeld meer dan 33 miljoen maandelijkse gebruikers en plant de lancering van een aantal interessante nieuwe initiatieven, zoals nieuwe partnerships met juweliers, leveringen binnen 1 dag in verschillende steden en sterkere 'private-label-activiteiten'. We denken dat het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd is.

CRITEO

Criteo is wereldleider in technologie gebruikt voor online publiciteit. Het bedrijf verkoopt aan ruim 14.000 adverteerders opgekochte inventarissen van advertentieruimte in belangrijke media zoals grote kranten of internetplatformen zoals Facebook of Yahoo. Dankzij Criteo’s krachtige intern ontwikkelde algoritmen wordt de kans van clicks door consumenten op de advertenties van de klanten die de gepersonaliseerde advertentieruimte kochten aanzienlijk verhoogd en de rentabiliteit van adverteren sterk geoptimaliseerd.

FACEBOOK

De wereldleider van de sociale netwerken telt vandaag maar liefst 1,7 miljard gebruikers, of bijna 2 mensen op de 7! De grote kracht van Facebook ligt in het vermogen om innovatief te blijven in het dienstenaanbod en daardoor de inkomsten uit het enorme klantenbestand nog verder te verhogen. Er worden steeds nieuwe  functies aan het platform toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een BUY-knop voor e-commerce, video en binnenkort ook virtuele chatrooms (onder de naam Space). De mogelijkheden voor toepassingen van artificiële intelligentie in Whatsapp en Messenger zijn spectaculair.

YELP

Yelp biedt een online platform dat voor tal van dienstverlenende sectoren geldt als dé referentie voor aanbevelingen van consumenten aan consumenten. Yelp is ook de wereldleider in de markt van lokale online advertenties. Het potentieel voor verdere ontwikkeling is groot. Zo telt het Amerikaanse equivalent van onze 'Gouden Gids' 30 miljoen kleine ondernemingen die samen voor ongeveer 20 miljard USD adverteren. Vandaag zijn nog maar 143.000 van die ondernemingen online te vinden op de webpagina's van Yelp. Het bedrijf tracht het verkeer op zijn platform te verhogen via technologische toepassingen die particulieren direct in contact brengen met adverteerders. De recente overname van concurrent Angie List door IAC suggereert ruimte voor verdere consolidatie en stijgingspotentieel voor de waardering van Yelp.