Franse modehuizen bannen modellen die te jong en te mager zijn
Graatmagere modellen zullen nog moeilijk werk vinden Foto: AFP

De Franse luxebedrijven Kering en LVMH, eigenaars van de bekende modemerken zoals Gucci, Saint Laurent, Dior en Louis Vuitton, hebben samen een charter ondertekend om te magere modellen, of modellen die nog geen zestien jaar zijn te bannen.

Dat hebben ze woensdag bekendgemaakt, aan de vooravond van de halfjaarlijkse modeweken die starten in New York en de komende weken nog Londen, Milaan en Parijs aandoen.

Volgens het charter zullen de modemerken van beide groepen geen gebruik meer maken van modellen jonger dan zestien jaar voor modeshows of fotoshoots waarin ze volwassenen voorstellen. Voor zestien- tot achtienjarigen worden bepaalde voorwaarden ingevoerd.

Voorts bannen de merken maat 32 voor vrouwen en maat 42 voor mannen (volgens Franse indeling). ‘Castingagentschappen zullen vrouwelijke modellen moeten voorstellen die maat 34 of meer hebben, en mannelijke van maat 44 of meer’, klinkt het in een persbericht.

‘Het welzijn van modellen is heel belangrijk voor ons’, stelt LVMH-bestuurder Antoine Arnault. ‘We hebben de verantwoordelijkheid om nieuwe standaarden te zetten voor mode en we hopen dat andere spelers ons zullen volgen.’

Modehuizen Gucci en Saint Laurent, beiden eigendom van Kering, werden de voorbije jaren nog op de vingers getikt voor het opvoeren van ongezond magere modellen.

Anorexiawet

Dit voorjaar werd in Frankrijk ook al een anorexiawet goedgekeurd om modellen te beschermen tegen magerzucht. Zij moeten van de dokter een attest krijgen dat stelt dat ze gezond zijn. Wie modellen in dienst neemt die niet over een medisch attest beschikken, riskeert zes maanden cel en een boete van 75.000 euro.

De Franse wetgevers voeren vanaf oktober ook de maatregel in dat reclamefoto’s verplicht moeten vermelden dat de foto’s geretoucheerd zijn, zodat jongeren niet gek gemaakt worden door foto’s met onbereikbare schoonheidsidealen.