WhatsApp komt met betalende formule voor bedrijven
Foto: AP

WhatsApp wil bedrijven binnenkort laten betalen wanneer ze gebruik maken van de berichtendienst van Facebook voor communicatie met hun klanten. Dat heeft WhatsApp-verantwoordelijke Matt Idema gezegd aan de Amerikaanse krant The Wall Street Journal.

'We willen een basis scheppen opdat mensen berichten kunnen sturen naar ondernemingen en de antwoorden krijgen die ze willen', aldus Idema aan de krant. 'Wij zijn van plan om daarvoor in de toekomst aan bedrijven geld te vragen.'

Momenteel krijgen een beperkt aantal bedrijven een gratis dienst als test voor contact met klanten. De deelnemende bedrijven krijgen een zogenoemd verified account, herkenbaar aan een groen vinkje achter de bedrijfsnaam. De berichten zijn versleuteld en alleen leesbaar voor zender en ontvanger.

KLM

Een van de bedrijven is de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. KLM-klanten kunnen via WhatsApp in tien talen hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtwijzigingen ontvangen.

Reclame zal KLM niet versturen via Whatsapp. ‘De klant zit niet te wachten op reclame. Dit is alleen bedoeld voor een-op-eencommunicatie met onze klanten’, zegt Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM aan NRC Handelsblad.

Jan Koum, medeoprichter van WhatsApp, beklemtoonde na de overname van de berichtenapplicatie door Facebook dat de dienst reclamevrij zou blijven. Via de andere berichtendienst van Facebook, Facebook Messenger, kunnen ondernemingen ook met hun klanten communiceren. Daar wordt wel geld verdiend via reclame.

Facebook nam WhatsApp in 2014 over voor ongeveer 22 miljard dollar. WhatsApp telt meer dan een miljard gebruikers.