Deze vijf maken hun entree in Brussel
Iro fall/winter 2017

De herfst hangt in de lucht, het nieuwe schooljaar is gestart en u heeft vast niet nog meer redenen nodigen om uw garderobe uit te breiden. Deze vijf nieuwe winkels vindt u (binnenkort) terug in onze hoofdstad.

De Louizalaan gaat straks nog een beetje meer op Parijs lijken, want op dezelfde blok waar u nu al Ba&sh, Comptoir des Cotonniers, American Vintage, Zadig & Voltaire, Maje en The Kooples terugvindt, kunt u vanaf volgende week ook binnenstappen bij het Parijse label IRO, dat in 2004 werd opgericht door de broers Laurent en Arik Bitton.

Een van hen probeerde het eerst nog te maken in de muziekwereld en dat weerspiegelt zich in de stijl van Iro. Voor een leren jasje, oversized shirts en stoere enkellaarzen zit u hier elk seizoen goed. Overigens wilde het label geen hartverscheurende keuze maken tussen twee Belgische steden, en opent het meteen ook een winkel in de Antwerpse Huidevettersstraat.

Deze vijf maken hun entree in Brussel

Iro had zich natuurlijk ook kunnen nestelen in de Dansaertstraat in het centrum van de stad, waar ook al heel wat Franse labels terug te vinden zijn, maar het pand op de Oude Graanmarkt dat voorheen werd ingevuld door Zadig & Voltaire wordt voortaan ingepalmd door de brillen van het Amsterdamse ACE & TATE, dat zo zijn derde Belgische winkel opent op een jaar tijd, na eerdere vestigingen in Antwerpen en Gent.

Het brillenlabel staat bekend om zijn betaalbare monturen, een bril op sterkte vind je er al vanaf 98 euro. Dat kan omdat Ace & Tate eigen modellen ontwerpt onder zijn eigen merk (dus geen licentiekosten) en waar mogelijk probeert om tussenschakels in het productieproces te halen. Bovendien gebeurde in het begin alles online, wat het merk de kans gaf om gestaag te groeien.

Deze vijf maken hun entree in Brussel

En omdat ‘eentje is geentje’ tegenwoordig ook telt voor de brillen op uw neus, kunt u een beetje verderop in de Dansaertstraat een bril uitkiezen in de nieuwe flagshipstore van het Belgische label KOMONO, het accessoiremerk dat Raf Maes en Anton Janssens zeven jaar lanceerden. Eerst waren er de zonnebrillen, dan de horloges en sinds vorig jaar ook brillen op sterkte.

Dit seizoen staat de natuur voorop bij Komono, met onder meer de ‘Slate series’, een aantal horloges waarbij de wijzerplaat werd vervaardigd uit echt gesteente.

Deze vijf maken hun entree in Brussel

Het Zweedse streetwearlabel DRKN, opgericht door een jonge designer die ervaring opdeed bij Acne Studios, heeft zijn intrek genomen in een pand nabij concertzaal AB, weliswaar tijdelijk. Een vaste sluitingsdatum is er nog niet, de winkel sluit pas wanneer de volledige collectie de deur uit is. Van elke sweater, bomber, hoodie en T-shirt is slechts één maat beschikbaar.

De winkel in de Steenstraat is enkel op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend, maar dan wel telkens tot middernacht, helemaal in lijn met de naam van het label. Ook revolutionair: het is mogelijk om er met de digitale munt Bitcoin te betalen.

Deze vijf maken hun entree in Brussel

En we mogen nog meer goeds uit Zweden ontvangen, want Brussel werd ook uitgekozen om een van de eerste winkels van het nieuwe label ARKET te ontvangen, uit de stal van H&M. Het nieuwe concept opende eind vorige maand in Londen de deuren en vanaf volgend weekend kunt u Arket meteen ook ontdekken op de Guldenvlieslaan.

Zowel mannen, vrouwen als kinderen behoren tot het doelpubliek, en de focus van het merk ligt voornamelijk op duurzaamheid en kwaliteit, wat zich vertaalt in iets hogere prijzen dan je bij het populaire H&M-merk zelf vindt. Arket gaat bovendien ook een aantal artikelen verkopen van andere merken, en pakt bovendien uit met een selectie interieurspullen.