Ook ‘schone’ diesels veel vervuilender dan gedacht
Foto: EPA

Ook dieselauto’s die aan de strengste Europese emissienorm voldoen, vervuilen in de praktijk een stuk meer dan bij laboratoriumtests. Negen op tien voldoen niet aan de normen.

Vrijwel alle diesels die op papier aan de strengste Europese uitstootnormen voldoen, blijken in het echt veel vervuilender te zijn. Geen enkele geteste Euro 5-diesel voldoet aan de normen, slechts 10 procent van Euro 6-motoren kan ermee door. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de International Council on Clean Transportation (ICCT).

Dat onderzoeksinstituut, dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht, testte 541 dieselauto’s van 145 modellen op de weg, in plaats van in een laboratorium. En dit zowel op basis van eigen (nieuw) onderzoek als eerder bestaand onderzoek door nationale controle-instanties.

Nissan en Opel scoren slechtst

Uit de resultaten blijkt onder meer dat bij de Euro 5-motoren de Nissan Qashqai en de Opel Insignia het meest vervuilen. Gemiddeld stoten Euro 5-motoren 4,1 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de laboratoriumlimiet. Geen enkele wagen bleef onder de gestelde normen.

Voor Euro 6-motoren was het beeld iets beter. Gemiddeld was de uitstoot 4,5 keer boven de norm, maar zo’n 10 procent van de wagens bleef tijdens de tests wel binnen de gestelde kaders.

Niet tegen de wet

Let wel, die overschrijding van de uitstootnorm is niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt er bij de emissietests immers gekeken naar de uitstoot van dieselauto’s onder werkelijke rij-omstandigheden. De onderzochte dieselauto’s zijn voor de invoering van die nieuwe regels op de markt gekomen.