Dries Van Noten wil plaats veroveren op Chinese markt
Wintercollectie Dries Van Noten Foto: AFP

Hij heeft exact honderd collecties en modeshows op de teller staan, mag zich sinds kort baron noemen en nu is Dries Van Noten toe aan een volgende mijlpaal. De Belgische modeontwerper lonkt naar de Chinese markt.

Hij heeft al verkooppunten in Japan, Hongkong, Zuid-Korea en Singapore, maar straks kunnen ook de Chinezen gaan winkelen bij Dries Van Noten. De Belgische ontwerper start dit seizoen met de verkoop van zijn collecties in China, zo vertelt hij naar aanleiding van een interview met Sabato, het weekendmagazine van zakenkrant De Tijd.

‘We zien al geruime tijd dat er in onze winkels in Antwerpen en Parijs veel Chinese kredietkaarten gebruikt worden’, aldus Van Noten. ‘Afgelopen zomer hebben we onze collectie uitgetest op de Chinese markt, vanaf september starten we nu met de verkoop in Shanghai en Peking.’

Van Noten groeide de afgelopen jaren uit tot publiekslieveling en dat toont zich in de cijfers, die spectaculair zijn gegroeid. Ook al mag het voor Van Noten, een van de weinige ontwerpers die ook nog steeds zakelijk leider is van zijn bedrijf, iets trager gaan.

‘Soms heb je je groeitempo zelf niet in handen, omdat er iets in beweging is en je mee moet. We groeien nu explosief omdat onze collecties zeer goed beginnen te verkopen in Rusland. En de e-commerce is helemaal doorgebroken. Onze grootste klanten, zoals Barneys, hebben enorm geïnvesteerd in hun onlineshops. Dan moet je mee, of je wilt of niet.’