Een derde ‘Belgische’ websites is eentalig Frans
Foto: rr

Een op de drie van alle Belgische bedrijven die actief zijn op het internet, beperken het taalgebruik op hun website tot het Frans. Sites die eentalig het Nederlands gebruiken, komen bijna niet voor.

Uit de periodieke internetbarometer van Email-brokers, een specialist in online data-analyse en e-mailmarketing, blijkt dat België momenteel bijna 900.000 actieve url’s telt - 894.612 om precies te zijn. Dat zijn er zo’n 30 procent meer dan vijf jaar geleden.

De grote meerderheid van die websites gebruikt de extensie .be, maar dat wil niet zeggen dat achter elke .be-site ook een Belgisch bedrijf staat, zegt William Vande Wiele van Email-Brokers. ‘Vooral in de e-commerce behoren veel be.sites toe aan buitenlandse bedrijven, vooral dan Nederlandse webwinkels. Die gebruiken .be als marketinginstrument richting Belgische klanten.’

Taalgrens

Vande Wiele noemt zich ‘geschokt’ door het grote verschil in meertaligheid tussen websites van bedrijven uit Vlaanderen of uit het Franstalige landsgedeelte.

‘Liefst 162.000 websites van Belgische bedrijven zijn eentalig in het Frans opgesteld, tegenover slechts 8.000 die eentalig in het Nederlands bestaan. Bijna alle bedrijven in Vlaanderen hanteren naast het Nederlands ook het Frans of het Engels, of beide. In Wallonië is dat duidelijk niet het geval.’

Beterschap

De internetbarometer reveleert dat de Belgische bedrijven tegenwoordig een pak sterker aanwezig zijn op de sociale media dan enkele jaren geleden. Nu is een op de drie actief op Facebook en co. In 2012 was dat amper 2 procent.

Ook het technisch onderhoud en de inhoudelijke actualisering van de websites gaat erop vooruit. In 2012 bleek liefst 86 procent van de Belgische sites gedurende meer dan een jaar niet bijgewerkt. Nu geldt dat voor 58 procent. ‘Nog altijd veel, maar toch al een verbetering.’

Failliet

Nog dit: driekwart van alle Belgische bedrijven en bedrijfjes die failliet gaan, waren niet actief op het internet. ‘Dat wil niet zeggen dat een bedrijf of ondernemer met een website niet kan failliet gaan’, zegt Vande Wiele. ‘Maar het toont wel aan dat ondernemers die failliet gaan, niet goed bezig waren.’