Offensief Amazon kost Ahold Delhaize miljarden
Foto: Belga
De aankondiging van Amazon dat het vanaf maandag prijzen verlaagt bij Whole Foods, jaagt een nieuwe siddering door de supermarktsector. Ahold Delhaize, dat twee derde van zijn omzet in de VS boekt, is bij de belangrijke slachtoffers.

De aandelenkoers van Ahold Delhaize kreeg vrijdag een nieuwe uppercut te verwerken van onlinereus Amazon nadat die bekendgemaakt had dat hij een reeks artikelen bij Whole Foods in prijs gaat verlagen. Deze keer kostte de oplawaai Ahold Delhaize 7 procent van de beurskoers of 1,4 miljard euro aan aandelenwaarde. In juni had Amazon de Nederlandse retailer al eens een opdoffer van 2,5 miljard verkocht toen het bekendmaakte dat het Whole Foods kocht voor 13,7 miljard dollar.

Beleggers zetten zich schrap voor wat ze zien als een offensief van Amazon in de supermarktsector. Met de overname van Whole Foods verwierf Amazon er in één keer 470 grote supermarkten bij, waarmee het de al door een prijzenoorlog geplaagde supermarktsector nog meer op zijn kop kan zetten. Verwacht wordt dat Amazon de verkooppunten zal integreren in zijn onlinemachine en bijvoorbeeld zal gebruiken als afhaalpunten voor zijn e-commerce-klanten.

Amazon, opgericht in 1994 in Seattle door Jeff Bezos, heeft zich opgeworpen als de belangrijkste onlineretailer, die via een agressief prijsbeleid de traditionele sectoren dooreenschudt. Het begon met onlineboekenverkoop, maar breidde dat al snel uit met de verkoop van muziek, video, speelgoed, kleding, elektronica en webcloud-diensten. Achter de machine schuilt een performant logistiek apparaat met geautomatiseerde opslagplaatsen. Het leverde Amazon het etiket van ‘disrupter’ op.

Of Amazon in de voedingsdistributie voor disruptie dan wel destructie zal zorgen, is nog onduidelijk. De aankondiging dat het vanaf maandag een aantal artikelen in prijs verlaagt bij Whole Foods, veegde wel prompt 11 miljard dollar beurswaarde weg bij de grote Amerikaanse supermarktspelers. De geviseerde artikelen gaan over ‘verantwoord gekweekte zalm’, bio-bananen, avocado’s en grote bruine bio-eieren. Bij Whole Foods is er zeker ruimte voor wat prijsverlagingen. Men kan zich de keten het best voorstellen als een exclusieve Delhaize, maar dan op een niveau dat Delhaize zelf nooit aandurfde: kwalitatieve verswaren van het hoogste niveau, veel biovoeding, zelf samen te stellen hoogwaardige verse maaltijden, ver doorgedreven convenience. Achter dat aanbod zit een niet zo performante logistiek. 

Critici merken op dat zelfs als Amazon de prijzen verlaagt bij Whole Foods, de kloof met prijsvechters als Target en Walmart hoog zal blijven. Als die al hetzelfde aanbod hebben als Whole Foods. Amazon verwerft via Whole Foods wel heel wat consumenteninformatie en kan zijn Prime-klanten, die iets meer betalen voor snelle thuisleveringen, beter bedienen. 

De aanval van Amazon komt er op een ogenblik dat Aldi en Lidl de branche mee onder druk zetten via winkelopeningen. De Amerikaanse supermarktindustrie staat al een jaar onder druk. Iedereen wil volumegroei om de kosten de baas te blijven.
Ahold Delhaize deelt in de klappen omdat twee derde van de omzet uit de VS komt. Ahold Delhaize zal meer moeten investeren in zijn e-commerce om dit verkoopkanaal van de toekomst niet aan Amazon te laten. Het geweld van Amazon zet e-commece sneller op de kaart, maar de al geringe marges zullen nog meer onder druk komen. Amazon heeft de luxe dat het geen winst hoeft te maken met zijn supermarktbedrijf. De clouddiensten genereren continue inkomsten.

Ahold Delhaize heeft al gereageerd door zijn Amerikaanse winkels iets minder centralistisch aan te sturen en meer ruimte te geven om op de lokale markt in te spelen. Nederlandse analisten blijven al bij al optimistisch over de keten. Toch zakte de koers in een jaar tijd al van 22 euro naar goed 15 euro. Demonstreert ceo Dick Boer veerkracht om hier iets aan te doen?