Nieuw in België: het reflecterende fietspad
Foto: N.D.
Polen had er al één, net als Algerije. En nu ook Vlaanderen: een fietspad dat ’s nachts licht geeft. Mooi is zo’n appelblauwzeegroene strook overdag niet, veilig wel. Of dat zoekt Dendermonde toch uit met een proefproject. 'De okerkleurige fietspaden zijn bij regenweer of ’s nachts moeilijk zichtbaar, zo’n reflecterende strook is duidelijker.'

Het springt nogal in het oog, het appelblauwzeegroene fietspad van 160 meter dat gisteren werd aangelegd in Baasrode in Dendermonde. De bedoeling is dat het ook in het donker opvalt: dankzij het reflecterende licht van auto- en fietslampen of straatlantaarns, zodat autobestuurders weten dat er een fietspad ligt en dus alerter zijn voor de zwakke weggebruikers.

'De reflectie komt van de glaskristallen die in de verf verwerkt zijn', zegt Stijn Goossens, directeur Verkeerstechnieken bij Signco, dat signalisatie op de weg verzorgt en ook dit pad aanlegde. Het principe lijkt op dat van de huidige wegmarkeringen. 'Maar daar liggen de glasparels óp de witte lijnen, waardoor ze makkelijker afslijten door het autoverkeer en de reflectie vervaagt. Bij de fietspaden hebben we de kristallen ook ín de verf verwerkt', zegt Goossens. 'De kleur hebben we niet gekozen omdat we die zo mooi vonden, maar omdat ons oog het in slechte lichtomstandigheden goed waarneemt.'

'Kwestie van tijd'

'In tegenstelling tot oker', zegt de Dendermondse mobiliteits­schepen Niels Tas (SP.A). 'Zeker ’s nachts zijn de okerkleurige stroken moeilijker te zien.'

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) staat niet weigerachtig tegenover het experiment. 'Als zo’n reflecterend fietspad bijdraagt tot de verkeersveiligheid, zullen we de zaak zeker bekijken. Maar we roepen alleszins niet op om alle fietspaden in appelblauwzeegroen te schilderen.'

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid ziet alleszins voordelen aan het fietspad met glaskristallen. 'Daardoor reflecteert de strook niet alleen beter het licht, het wegdek is ook ruwer en dus glijden fietsers minder snel uit. En bovendien worden de fietspaden er duurzamer door', zegt woordvoerder Stef Willems. Al heeft het BIVV ook bedenkingen: 'Zo’n reflecterende strook is duurder dan gewone verf en mensen zijn de kleur niet gewoon. Een okerkleurige fietssuggestriestrook wel, dus is die herkenbaarder. Maar dat is een kwestie van tijd.'