Roularta verwacht  beterschap  in 2019
Foto: BELGA

Roularta heeft er een slecht eerste halfjaar opzitten maar verwacht vooral beterschap in 2019 als een aantal structurele kosten dan verdwijnen. In de eerste jaarhelft doken de printactiviteiten 5,24 miljoen euro in het rood. Inclusief radio- en tv was er een bescheiden winst van 1,28 miljoen. Een daling met 91,3 procent.

De mediasector ondergaat ingrijpende wijzigingen als gevolg van verschuivingen in de reclamebestedingen. De druk op die reclamebestedingen is de belangrijkste reden waarom de winst van RMG in de eerste jaarhelft in elkaar zakte. Roularta doet zelf geen prognose over de tweede jaarhelft omdat de reclameportefeuille grote schommelingen van maand tot maand blijft vertonen met bovendien steeds latere boekingen. De lezersmarkt blijft dan weer wel stabiel dankzij de abonnementen.

De daling van de reclamebestedingen weegt rechtstreeks op de brutowinst, merkt Roularta op. De groep spreekt van een omzetdaling van 5 procent (12,1 miljoen euro omzet in absolute cijfers). Volgens RMG is dat zelfs ‘een licht betere prestatie dan het gemiddelde binnen de mediasector’. De omzetdaling zorgde bij de print voor een druk op de brutobedrijfswinst (ebitda) met 7,6 miljoen en in het audiovisuele segment met 4,6 miljoen.

RMG schreef ook af op de aankoopprijs van Mobile Vikings. Volgens de groep past dit in een conservatief balansbeheer. Bij Mobile Vikings zelf is sprake van groei.

Alles bij elkaar zakte de nettowinst van 14,7 miljoen naar 1,3 miljoen. De tweede jaarhelft wordt ook grillig. Roularta zegt dat de winstdaling er komt door een combinatie van investeringen in nieuwe initiatieven en terugval van reclame-inkomsten. 'We beheren de groep niet in functie van kwartaalresultaten. We hebben enkele miljoenen euro in nieuwe initatieven geïnvesteerd waarvan we vooral vanaf 2020 voluit de vruchten zullen plukken', zei financieel directeur Jeroen Mouton.

Xavier Bouckaert, ceo van RMG, verwacht onder meer veel van Storesquare. Een ecommerce-platform voor zelfstandige handelaren dat een alternatief wil zijn voor spelers als Bol.com. Via dat platform kunnen zelfstandige winkeliers hun producten verkopen. De klante krijgen hun product thuisgeleved via BPost of kunnen het in de winkel ophalen. Storesquare heeft momenteel een half miljoen bezoekers en dat zouden er tegen eind dit jaar een miljoen moeten zijn, zegt Bouckaert.

De groep had per 30 juni een netto-financiële schuld van 59,24 miljoen euro. Ceo Xavier Bouckaert wijst erop dat Roularta een stevige balans heeft en dat die komend jaar nog flink verbeterd. Tussen eind dit jaar en eind maart krijgt Roularta nog 32 miljoen euro binnen van uitgestelde betalingen van zijn Franse activiteiten. Inzake kosten kijkt Roularta uit naar 2019. Hoge leasingkosten voor de drukkerijen vallen dan weg en ook de kosten van de schulden zakken dan. Dit door de helft van een dure obligatielening af te lossen en de andere helft te herfinancieren tegen een substantieel lagere rente. Minstens 10 miljoen euro kosten zouden daardoor wegvallen.