Halsey: Overal confetti (behalve in de muziek)
Foto: Koen Bauters

De popprinsessen hebben er een mooie festivalzomer op zitten in Vlaanderen. Lorde op Rock Werchter, Anne-Marie op Dour en Halsey op Pukkelpop maakte een eind aan de discussie of ze daar nu thuishoren of niet.

En of Halsey zich thuisvoelde op de Main Stage. Bij ‘Now or never’, dat ooit nog in plagiaatproblemen komt met Rihanna’s ‘Needed me’, struinde de New Yorkse over het podium alsof ze RiRi zelve was. Ze kronkelde zich in sensuele bochten en ging vaak zo diep hurken dat we spontaan medelijden kregen met haar quadriceps. En liet de techniek het twee minuten lang totaal afweten, diste ze wel een hartverscheurend verhaal op over hoe haar fans haar helpen beseffen dat ze niet gek is.

Halsey wordt vaak omschreven als het rebelse zusje van Lorde of Taylor Swift, en dat is er niet ver naast: ze praat over seks en drugs in minder omzwachtelde termen, en verwerkt haar verknipte persoonlijkheid open en bloot in haar teksten. Met als resultaat: als ze in ‘Colors’ ‘you’re ripped at every edge but you’re a masterpiece’ zingt, gaat dat niet alleen over haar, maar ook over de honderden adorerende meisjes op de wei.

Daarin schuilt ook de kracht van haar songs: die moeten het meer hebben van emotie dan van muzikaliteit, meer van vertelkracht dan van catchiness. ‘Er staan veel verschillende soorten songs op mijn plaat’, zei ze halfweg. ‘Sommige over goed zijn in liefde, sommige over slecht zijn in liefde, en sommige over goed zijn in seks.’ Klopt allemaal, maar muzikaal was er maar één richting: de synthpop waar ook Oscar & The Wolf steeds meer naartoe evolueert.

Dat bezorgde haar optreden hetzelfde euvel als haar jongste album ‘Hopeless fountain kingdom’: veel momenten die constant goed zijn, maar nooit een echte uitschieter. Afsluiter ‘Hurricane’ was daar de verklanking van: confetti in de teksten en op het podium, maar nog niet in de muziek. Nét niet.

Gezien op Pukkelpop op 18/08/2017