Pleidooi om anti-aging te verbannen: 'Niets mis met verouderen'
Foto: Getty Images

Het Amerikaanse magazine Allure kondigde eerder deze week dat het ‘anti-aging’, een veelvoorkomende term in de beautywereld, niet langer zal gebruiken. ‘Het wordt tijd dat we ons niet langer zorgen maken over ouder worden.’

De beautywereld introduceerde in de jaren tachtig de term anti-aging, om crèmes, serums en andere producten te verkopen aan oudere vrouwen, die zogezegd moeten helpen om er jonger te blijven uitzien. Maar dertig jaar later komt er steeds meer kritiek op de holle term. Iedereen krijgt ooit rimpels, hoeveel crèmes je ook smeert en hoe gezond je ook leeft, daar valt nu eenmaal niets tegen te doen.

Na verschillende bloggers heeft nu ook het Amerikaanse magazine Allure besloten om de term anti-aging niet langer te gebruiken. ‘Want of we het nu beseffen of niet, met die term versterken we subtiel de boodschap dat verouderen een proces is dat we moeten bestrijden, zoals bijvoorbeeld een antivirussoftware’, licht de redactie die beslissing toe.

‘Als er een ding is dat we niet kunnen vermijden, dan is het wel dat we ouder worden. Elke minuut, elke seconde. En dat zouden we net moeten appreciëren, want niet iedereen krijgt die kans.’ Het magazine pakt ook uit met de 72-jarige actrice Helen Mirren op de cover, die eerder deze maand nog beweerde dat ‘al die crèmes waarschijnlijk toch niet helpen’. Mirren is overigens de ambassadrice van de L’Oréal-productlijn voor oudere vrouwen, genaamd ‘Age perfect’, een naam die bij het publiek veel meer in de smaak valt.

Volgens de Britse modejournaliste Alyson Walsh is het bannen van de term immers kenmerkend voor een bredere cultuurshift waarbij we niet langer de eeuwige jeugd moeten najagen. Zo voelen ook modehuizen zich niet langer verplicht om enkel jonge meisjes te laten opdraven op de catwalk en in hun campagnes, en krijgen we zelf zeventigplussers te zien die het even goed doen. Ook grijze haren zijn niet langer taboe.

‘Vrouwen hebben hun verwachtingen bijgesteld over verouderen. We zijn niet langer gefixeerd op rimpels: een stralende huid is de nieuwe maatstaf om jeugdigheid te evalueren’, meent Elisa Simonpietri van het Franse verzorgingsmerk Vichy. ‘We schenken ook meer aandacht aan ons algemeen welzijn, door bewuster te leven, en dat toont zich dan weer aan onze buitenkant.’