Donnie houdt het easy
Foto: Koen Bauters

Maradonnie of De Fenomeen: zo kondigt deze Amsterdamse rapper en protégé van Bas Bron (het beatbrein achter De Jeugd van Tegenwoordig) zichzelf weleens aan.

Wij houden het liever op de Hollandse Jay Vleugels. (Sorry Donnie, maar met die vlecht in je lange blonde haren vroeg je er nu eenmaal om.)

Het handelsmerk van Donnie? Naast zijn blonde lokken, toch vooral zijn teksten. Die zijn doorspekt met Amsterdamse straattaal: voor ons Belgen soms onverstaanbaar (een ‘brakka’ is een broek, ‘batra’ is sterke drank), maar meestal gewoon erg grappig. Dankzij De Jeugd klinkt die unieke mix van Amsterdams, Engels en swaggadocio bovendien al niet meer zo onbekend in de oren. Wat bekt het ook lekker. Het publiek had niet veel aanmoediging nodig om ‘winkeltje uit!’ te roepen als antwoord op Donnies ‘winkeltje in’. Want hadden we al verteld dat Donnie graag shopt en gek is van merkkleding (‘Ik kom al in die Comme des Garçons sinds vorige eeuw’)?

‘Allez, en doe dan nu maar gewoon ‘De tuinslang’’, hoorden we een jonge fan naast ons verzuchten. Bij de StuBru-luisteraars is cultfiguur Donnie vooral bekend van dat ene hitje (u mag zelf raden waarvoor de tuinslang in de titel een metafoor is).

Haar verzoek werd ingewilligd: op het einde van de set bracht Donnie zijn hit zonder blikken of blozen twee keer na elkaar.

Vonden we toch een béétje easy van je, Donnie.