De hardcore-stuiterballen van Enter Shikari spelen op de Belgische festivals al tien jaar om hetzelfde uur. Op de Main Stage deden ze niets om een promotie te rechtvaardigen.

Het miezerde én het was vroeg op de dag, dus blies slechts een handvol moedigen verzamelen aan de Main Stage voor de Britse cyberpunkers van Enter Shikari. Zo werden zij een van de eerste slachtoffers van de afschaffing van het Shelter-podium: in een kleinere tent was de band vast beter tot zijn recht gekomen.

Tien jaar geleden stond Enter Shikari met hun metal-meets-dubstep nog garant voor minstens een plezante show: in die periode sleurden ze nog trampolines mee het podium op. Op Pukkelpop was zanger Roy Reynolds echter verveld tot een punker die ten einde raad en platzak dan toch maar aan een kantoorjob was begonnen: één kant van het hoofd geschoren, maar voor de rest in business casual-outfit.

Van hun recentste materiaal lieten ze hun beste single (’Hoodwinker’) achterwege, en speelden ze een routineuze versie van ‘The last garrison’: dat zorgde op plaat meer voor een stamp in de maag. ‘Op 22 september komt ons vijfde album The Spark uit’, zei Reynolds nog. Als deze show en de nieuwe song ‘Live outside’ een indicatie zijn, lijkt die titel ijdele hoop: de vonk zijn ze kwijt.