Leerlingen met autisme mogen een dag thuis blijven
Foto: Pol De Wilde - Corelio
Jongeren met een autismespectrumstoornis die een attest van een arts voorleggen, kunnen vanaf 1 september gebruikmaken van een regeling die toestaat dat ze één dag per week thuisblijven van school. Op die manier vergroten ze hun slaagkansen in het onderwijs.

'Ouders die een kind met een autismespectrumstoornis (ASS) in huis hebben, kennen het gevoel wel', zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Kathleen Helsen (CD&V) uit Herselt in Gazet van Antwerpen. 'Hun kinderen komen thuis van school en ze ontploffen. Te veel prikkels gekregen en te hard hun best moeten doen om aan alle regels te voldoen.'

Helsen overtuigde minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om autistische kinderen die daaraan behoefte hebben vanaf 1 september de kans te geven op een break in hun schoolweek. 'Het gaat om kinderen die in het gewone onderwijs schoollopen, maar voor wie vijf dagen per week les volgen te veel van het goede is', legt Helsen uit. 'Ze krijgen er te veel prikkels en dat leidt er vaak toe dat ze het schooljaar moeten overdoen of naar het buitengewoon onderwijs worden verwezen.'

Attest nodig

Kathleen Helsen ontdekte dat de huidige wetgeving de mogelijkheid biedt om zulke kinderen een dag per week thuis te laten studeren door ze als ‘chronisch zieken’ te beschouwen. 'Dat zijn autisten niet, maar door ze onder die paraplu onder te brengen, konden we snel schakelen', zegt ze.

Helsen benadrukt dat veel kinderen met ASS er wél in slagen hun schoolopleiding met vijf dagen in de week af te maken. 'Wie van de regeling wil genieten moet een attest van een gespecialiseerde arts kunnen voorleggen dat ASS bevestigt. Vervolgens wordt het parcours van de leerling(e) uitgestippeld in overleg met de ouders, het CLB, de arts, de school en natuurlijk de leerling(e) zelf.'

Experiment in Lier

Het idee om die jongeren een dag per week thuis te laten studeren – ze krijgen daarbij beperkte begeleiding van leerkrachten – komt van directeur Tim De Volder van het Huis van Ben, een project van het Nationaal Autismefonds en een tehuis voor jongeren met ASS in Hoogstraten. 'Uit onze ervaring in het Huis van Ben leiden we af dat je met autistische kinderen best op maat werkt', zegt De Volder. 'In het gewone onderwijs zagen we regelmatig kinderen uitvallen, terwijl ze beslist niet dom waren. Maar op sociaal vlak lukte het niet. Ze blijven ziek thuis of krijgen problemen op school. Tot we merkten dat een dagje "rust" ze goed deed. Daarop deden we, in overleg met de ouders en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), een experiment met zo’n leerlinge, die we vier dagen op vijf lieten schoollopen in het Sint-Gummaruscollege in Lier. Met succes.'