Slechts kwart van klanten geeft ober fooi
Foto: Photo News

Wie in een café of restaurant werkt, kan steeds minder op een extraatje rekenen. Zowel het aantal fooien als het bedrag ervan loopt terug. Volgens zelfstandigenorganisatie NSZ heeft dat vooral te maken met de opkomst van elektronisch betalen.

Dat concludeert het NSZ op basis van eigen onderzoek bij 472 cafés en restaurants. Gemiddeld geeft een kwart van de klanten nog een fooi. De precieze hoogte hangt af van de rekening, maar schommelt meestal rond de 5 procent.

‘Vroeger zorgden fooien voor een mooi extraatje voor het personeel van een horecazaak’, merkt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. ‘Maar nu is dat veel minder’. Ze wijst er wel op dat de fooi voor het personeel bij ons wel geen deel uitmaakt van het loon.

Dat klanten minder vaak geld nalaten, heeft een praktische reden. Wie een betaalkaart gebruikt is veel minder geneigd een fooi achter te laten. ‘Ook al is het mogelijk om bij het afrekenen die fooi toe te voegen aan de rekening, doet haast geen enkele consument dat.’ Ook de economische crisis zou een rol spelen.

In zes op de tien zaken gaat het geld rechtstreeks naar de medewerkers. Opvallend: bij ruim een kwart van de zaken wordt het geld aan de kant gehouden zodat het personeel er zelf iets mee kan gaan drinken. Dat de eigenaar van de zaak zelf een deel opeist, gebeurt slechts in 11 procent van de gevallen.