Belgische toeristen zitten meer dan dag vast op Lanzarote: ‘We worden aan ons lot overgelaten’
Het technisch probleem aan het vliegtuig is wellicht pas vrijdagochtend opgelost. Foto: BELGA

Een tweehonderdtal reizigers zit al sinds woensdagmiddag vast op de Canarische eilanden Lanzarote en Fuerteventura. De reden is een technisch defect aan een vliegtuig dat gecharterd wordt door touroperator TUI. Dat bevestigt woordvoerder Piet Demeyere aan Het Nieuwsblad. Er is intussen een oplossing voor de gestrande reizigers.

Een deel van de gestrande reizigers zou woensdag na een vlucht van Brussel naar Lanzarote een overstap maken naar het nabijgelegen eiland Fuerteventura. Maar door een technisch probleem aan een vliegtuig, een gecharterd toestel van de Estse luchtvaartmaatschappij Smartlynx, kon die vlucht niet doorgaan. ‘Niet alleen de reizigers die de overstap moesten maken, maar ook de passagiers die van zowel Fuerteventura als Lanzarote terug naar België zouden vliegen, zitten daardoor al een tijdje vast’, zegt Piet Demeyere van touroperator TUI.

Veerboot

‘Van zodra we wisten dat er een wisselstuk voor het defecte toestel moest overgevlogen worden, hebben we besloten om de reizigers onder te brengen in een hotel. Maar donderdagochtend bleek het wisselstuk niet voldoende om het probleem op te lossen. Dus hebben we nu een tweede wisselstuk met een technieker laten overvliegen. Daarom hebben we alvast het deel van de gestrande reizigers met de Ferry naar Fuerteventura laten vertrekken’, zegt Demeyere. Beide eilanden liggen dicht bij elkaar, waardoor de tocht met de veerboot ongeveer een uurtje duurt.

‘De overige reizigers hebben we nog een extra hotelnacht aangeboden. We kunnen wel met zekerheid zeggen dat er vrijdag om 10.30 uur een vlucht naar België zal vertrekken.’ In totaal zou het gaan om bijna tweehonderd gestrande vakantiegangers.

Gebrek aan communicatie

Intussen regent het op de Facebook-pagina van TUI heel wat klachten. Reizigers hekelen onder meer het gebrek aan communicatie van de touroperator. ‘Dringend een oplossing gezocht! Meer dan twintig uur vast op luchthaven Lanzarote. Ik ga hier niet opnieuw overnachten’, klinkt het bij een boze reiziger. Een andere vakantieganger vraagt zich dan weer af waar de reisleiders blijven. ‘De klanten worden aan hun lot overgelaten!’

Reizigers die omwille van de vertraging een klacht willen indienen, kunnen volgens Demeyere een dossier openen via de website van Tui of Tuifly.