Delhaize ziet marge slinken
Foto: Simon Mouton

De Belgische supermarkten van Ahold Delhaize blijven het zwakkere broertje in de groep. De omzet bleef weliswaar gelijk, maar de marge zakte.

De Belgisch-Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize klopte in het tweede kwartaal de verwachtingen van analisten. De omzet steeg naar ruim 16 miljard euro, wat in lijn was met de verwachtingen. De stijging van de onderliggende operationele winst met 11,4 procent tot 626 miljoen euro was beter dan verwacht.

Ahold Delhaize gaf ook mee hoeveel synergiewinst de fusie tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize uiteindelijk zal opbrengen. Tegen 2019 rekent de supermarktgroep op een synergiewinst van 750 miljoen euro bruto. Daarvan wordt 250 miljoen euro opnieuw geïnvesteerd in de lokale merken, waaronder Delhaize in ons land. De besparingen worden onder meer gerealiseerd door de producten en merken te harmoniseren, en beter te onderhandelen met leveranciers.

Ahold Delhaize slaagde erin zijn onderliggende operationele marge te verbeteren van 3,6 procent naar 3,9 procent. Maar in ons land gaat de marge er niet op vooruit. Die zakt naar 2,5 procent, tegenover 2,9 procent een jaar eerder. De marge is wel beter dan de drie voorgaande kwartalen. De omzet van de supermarktketen in België bleef in het tweede kwartaal gelijk.

Delhaize verklaart die dalende marge doordat de synergiewinsten tenietgedaan worden door hogere investeringen. Dit jaar worden 120 winkels vernieuwd. In de eerste helft van het jaar gingen 13 nieuwe winkels open. In de tweede jaarhelft volgen nog eens 16 winkels. De keten telt in ons land 772 winkels.