‘Prijs sigaretten zal alleen maar stijgen’
Foto: Photo News

Rokers die hopen minder geld te moeten uitgeven aan hun verslaving, zijn eraan voor de moeite. Geruchten over een prijzenslag onder producenten lijken op zijn minst voorbarig, en door het zomerakkoord binnen de regering zullen de accijnzen later dit jaar omhoog gaan.

De discussie is opnieuw opgelaaid sinds Marlboro een nieuwe variant heeft uitgebracht. De True Red ligt in pakjes van 20 sigaretten voor 6 euro in de winkelrekken, een halve euro minder dan de gewone sigaretten van hetzelfde merk. Philip Morris, de producent van Marlboro, wil niet verder ingaan op de zaak. Maar dat de prijs voor bestaande pakjes omlaag gaat, klopt niet. Dat vals gerucht werd via sociale media verspreid.

Eerder dit jaar kantte minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) zich nog tegen een verlaging van de tabaksprijs. Dat blijft zo. ‘In het zomerakkoord is afgesproken de accijnzen te verhogen’, zegt haar woordvoerster. ‘Denken dat de prijs van sigaretten kan dalen, is een illusie.’ Daarmee wordt verdergegaan op de weg van de voorbije jaren: Een doorsnee pakje sigaretten is zo’n 1,3 euro duurder geworden.

Varianten

Maar de valkuil is dat er naast de meest courante pakjes van 20 sigaretten veel varianten bestaan. Zo zijn er goedkopere pakjes van 19 sigaretten op de markt, of pakjes van 22 of 25 stuks, waarbij de prijs per sigaret iets lager is, of pakjes met een iets ander type sigaret. Dat moet de prijsbewuste roker overtuigen. Philip Morris gebruikt die techniek nu ook al voor Marlboro, met de varianten 'True Red' en 'True Blue'. Ook de merken van diverse supermarktketens zijn soms goedkoper.

Maar zelfs al wil de overheid de prijs van pakken sigaretten gelijktrekken, dan nog kan dat niet volledig. De belastingen zijn slechts één element. Ook de productiekost, de opbrengst voor de winkelier en de winstmarge van de producent spelen een rol. De prijs kan omlaag, maar dan moet er in die factoren gesneden worden. Bij de varianten zoals de Marlboro True Red is de productiekost mogelijk iets lager, en is daardoor een lagere prijs mogelijk. 

Dat tabaksfabrikanten aan hun eigen winstmarges zouden rommelen, is echter niet volledig uitgesloten. Zo gebeurde het eerder dat een verhoging van de accijnzen in de winkels niet zorgde voor een prijsverhoging. De producenten draaiden zelf op voor de prijsverhoging, om zo te vermijden dat rokers helemaal zouden stoppen. De tabaksgiganten hebben dus wel degelijk wat speelruimte om elkaar op prijsvlak te beconcurreren.

Onbekend terrein

Een echte prijsverlaging zou ons echter op onbekend terrein brengen. Zo is nu wel bekend dat een prijsverhoging van 10 procent leidt tot 4 procent minder rokers. Maar over het omgekeerde bestaan geen cijfers, eenvoudigweg omdat dit al in geen jaren nog gebeurd is. Een prijsdaling zou het aantal rokers weer kunnen doen toenemen.

Dus is het ministerie van Volksgezondheid niet van plan om af te wijken van het bestaand beleid: de prijs moet omhoog. Als een tabaksproducent dus toch de prijs kan drukken, zou het hoogstens om een ‘tijdelijk effectje’ kunnen gaan: op termijn komen er toch verdere prijsverhogingen.