De 4 beste films van de week
Just like our parents Foto: rr
Een zomerhit schalt door onze cinema’s: het is de soundtrack van ‘Baby driver’. Maar er is ook een Braziliaans kleinood als ‘Just like our parents’. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Dunkirk

Te land, ter zee en in de lucht.


Er zijn best wel wat films over de absurde fysieke en mentale verwoesting van oorlog. Om er maar enkele te noemen: ‘Apocalypse now’, ‘The deer hunter’, ‘Saving private Ryan’, ‘The bridge over the river Kwai’, ‘De loteling’. Maar zelden kwam de paniek van de jonge jongens zo goed in beeld als in ‘Dunkirk’ van Christopher Nolan (‘Memento’, ‘Inception’). En zo mooi in beeld: dit is een film die alleen tot zijn recht komt op het grootst mogelijke scherm.

naar de recensie >
naar het interview met Christopher Nolan >

2

L’amant double

Erotische tweelingenthriller.


De regisseur van ‘Swimming pool’ slaat weer toe: François Ozon plaagt, prikkelt en stoeit met een film over een vrouw die verliefd wordt op haar psychiater, om vervolgens te vallen voor haar psychoanalyticus. Je kan het haar niet eens kwalijk nemen: ze lijken dan ook als twee druppels water op elkaar – twee rollen voor Jérémie Renier om duimen en vingers en wat nog meer bij af te likken.

naar de recensie >
een interview met regisseur François Ozon >

3

Baby driver

Meezingen op de achterbank.


Kent u Carla Thomas nog? De ‘queen of Memphis soul’? Nooit van gehoord? Als een nieuwe generatie haar zoetgevooisde stembanden herontdekt, heeft dat alles te maken met de besmettelijke soundtrack voor ‘Baby driver’, een zomerhit van een film over een melomane jongeman die als chauffeur klust voor een bende bankovervallers. Hij mist geen enkele bocht, luistert non-stop naar muziek en zijn naam is: B-A-B-Y. Of zoals Carla Thomas zingt.

naar de recensie >
mixtapes scoren in de cinema >

4

Just like our parents

Braziliaans kleinood.


Na een half leven ontdekt een vrouw dat ze niet de dochter van haar vader is. Recensent Ruben Aerts zag in dit diepgaande Braziliaanse drama ‘een fijngevoelige film over tweeverdieners en het versteende rollenpatroon waarin ze steeds weer vervallen’.

naar de recensie >