Europese dieselboete dreigt voor Brussel en Antwerpen
Foto: BELGA
‘De gezondheid van burgers staat boven het recht op eigendom en de vrijheid van wagenbezitters’, oordeelt een rechter in Stuttgart. Dat heeft mogelijk gevolgen voor België.

Twee jaar geleden sleepte Jürgen Resch, de topman van de milieu- en consumentenorganisatie Deutsche Umwelthilfe, de overheid van ­Baden-Württemberg voor de rechter, omdat de Duitse deelstaat er niet in slaagt om de uitstootnormen voor schadelijke stik­stof­dioxiden (NO2) en fijn stof af te dwingen in hoofdstad Stuttgart. Ieder jaar worden de luchtkwaliteitsnormen met de voeten getreden. Het maakt van Stuttgart de ‘vuilste stad’ van Duitsland. Ieder jaar sterven in dat land 84.000 mensen vroegtijdig door luchtvervuiling.

‘De grote boeman is de diesel­wagen, en dus moet die uit het stadscentrum verdwijnen’, zegt Resch. De rechter volgde zijn redenering over de hele lijn. Maar mocht Brussel in Duitsland liggen, het zou de stad makkelijk naar de kroon steken.

De Belgische ngo ClientEarth, die in Duitsland samen met Deutsche Umwelt­hilfe de deelstaat ­Baden-Würtemberg voor de rechter had gedaagd, heeft intussen ook een zaak lopen voor het overschrijden van de uitstootnormen. Ook in Antwerpen en Brussel overschrijden immers de maximumgrens voor stikstofdioxide sinds de invoering in 2010. Antwerpen kreeg uitstel tot 2015, maar Brussel haalt al zeven jaar de norm niet.

Europa heeft voor onze hoofdstad dan ook een inbreukprocedure opgestart met mogelijke boetes tot gevolg. Voor de jaren voor 2015 wil België een uitzondering, omdat het dieselgate-schandaal toen nog niet bekend was, maar de Europese milieu-organisaties gaan niet akkoord met die vraag. 'Dieselgate wordt nu als excuus gebruikt, maar de overheden wisten al jarenlang dat diesels in de praktijk veel meer uitstoten dan uit de officiële tests blijkt', zegt Joeri Thijs van Greenpeace. 'Telkens er de voorbije jaren werd geopperd om die testcyclus aan te passen, werd dat geblokkeerd door de meeste lidstaten, waaronder ook België. En nu blijkt hoe schadelijk stikstofdioxide is, vooral voor jonge kinderen.'